공간 컴퓨팅, 2D에서 3D로 미래 혁명이 시작되었다.
지금까지 컴퓨팅은 40년 이상 3차원 세계를 2차원으로 표현해왔다. 그러나 이제 거대 IT 기업과 신생 기업들은 평면 2차원 스크린이 아닌 공간에서 정보가 구성되고 상호작용하는 증강현실과 가상현실을 통해 공간 컴퓨팅의 성장 기회를 모색하고 있다.
새 책 ‘공간 컴퓨팅의 미래-세상을 3D로 스캔하라’(저자 김들풀, 호이테북스 출판)는 애플의 비전프로 출시로 촉발된 다가올 3치원 세상의 미래를 전망하고 있다.
‘공간 컴퓨팅’은 2003년 MIT 대학원 연구원 사이먼 그린월드(Simon Greenwold)가 〈공간 컴퓨팅〉이라는 논문에서 제시한 개념으로 “기계가 실제 개체 및 공간에 대한 참조를 유지하고 조작하는 기계와 인간의 상호작용”으로 정의하고, “공간 컴퓨팅은 기계를 우리의 일과 여가의 더 완전한 파트너로 만드는 데 필수적인 요소”라고 설명했다.
그 후 20여 년이 흘렀다. 이제 공간 컴퓨팅(Spatial Computing)은 3D OS 시대가 도래했음을 알리고 있다. 기존 컴퓨터의 2D OS가 3D OS로 바뀌면 공간 컴퓨팅의 혁명이 시작된다. 공간 컴퓨팅은 3차원 공간에서 정보를 표현하고, 처리하는 컴퓨팅 기술을 말한다.
공간 컴퓨팅은 기존의 2차원 화면으로 정보를 보여주는 것에서 벗어나, 사용자 주변의 3차원 공간에 정보를 보여주고, 사용자와 상호작용하는 방식으로 정보를 처리한다. 따라서 사용자에게 보다 직관적이고 몰입감 있는 경험을 제공한다.
또한 사용자는 공간 컴퓨팅을 통해 주변 환경과 정보를 자연스럽게 이해하고, 상호작용을 할 수 있다. 또한 공간 컴퓨팅은 교육, 의료, 게임, 엔터테인먼트 등 다양한 분야에서 새로운 경험을 제공한다.
애플은 그들만의 성공 방정식으로 공간 컴퓨팅을 준비하고 있다
그렇다면 공간 컴퓨팅에서 주목할 만한 기업은 어디일까? 뭐니 뭐니 해도 구글, 마이크로 소프트, 애플일 것이다. 특히 애플은 그동안 자신들만의 성공 방정식, 즉 씻고(Wash), 헹구고(Rinse), 반복하고(Repeat), 재창조(Reinvent)해 시장을 지배해 왔다.
특히 클라우드, 빅데이터, 시리, 애플 페이 등 거의 200만개에 이르는 애플리케이션을 바탕으로 성공 가도를 달려왔다. 이것은 공간 컴퓨팅에 있어서도 마찬가지일 것이다. 애플은 이제 맥-아이폰-아이패드-아이워치의 OS를 3D OS로 통합해 새로운 성공을 꿈꾸고 있다.
이 책 ‘공간컴퓨팅의 미래-세상을 3D로 스캔하라’는 바로 이러한 애플의 큰 그림을 전략, 특허, 인수합병, 경쟁사와 관계를 통해 확인해 보고, 공간 컴퓨팅 시대에 그들이 그리는 청사진을 예측해 본다. 아울러 공간 컴퓨팅이 우리 앞에 어떠한 방식으로 등장할지 미리 판단해 보고, 마지막 장에서는 우리 기업들이 어떤 준비를 해야 하는지 간단히 갈무리한다.
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
Spatial computing, the future revolution begins from 2D to 3D
Kim Deul-Pool publishes ‘The Future of Spatial Computing – Scan the World in 3D’ Apple integrates Mac-iPhone-iPad-iWatch OS into 3D OS
-Kim Min-joong, columnist
The future revolution in spatial computing, from 2D to 3D, has begun.
Computing has been expressing the three-dimensional world in two dimensions for more than 40 years. However, now large IT companies and startups are seeking growth opportunities in spatial computing through augmented reality and virtual reality, where information is organized and interacted in space rather than on a flat two-dimensional screen.
The new book ‘The Future of Spatial Computing – Scan the World in 3D’ (author Deul-Pool Kim, published by Hoyte Books) predicts the future of the upcoming 3D world triggered by the launch of Apple’s Vision Pro.
‘Spatial computing’ is a concept presented by MIT graduate researcher Simon Greenwold in a 2003 paper titled 〈Spatial Computing〉, which refers to “the interaction between machines and humans in which machines maintain and manipulate references to real objects and spaces.” ” and explained that “spatial computing is an essential element in making machines more complete partners in our work and play.”
More than 20 years have passed since then. Spatial computing is now announcing the arrival of the 3D OS era. When the 2D OS of existing computers changes to a 3D OS, a revolution in spatial computing begins. Spatial computing refers to a computing technology that expresses and processes information in three-dimensional space.
Spatial computing goes beyond showing information on a traditional two-dimensional screen and processes information by displaying information in a three-dimensional space around the user and interacting with the user. Therefore, it provides users with a more intuitive and immersive experience.
Additionally, users can naturally understand and interact with their surrounding environment and information through spatial computing. Additionally, spatial computing provides new experiences in various fields such as education, medicine, games, and entertainment.
Apple is preparing spatial computing with its own formula for success
So which companies are noteworthy in spatial computing? No matter what, it would be Google, Microsoft, or Apple. In particular, Apple has dominated the market with its own success equation: Wash, Rinse, Repeat, and Reinvent.
In particular, it has been on the road to success based on nearly 2 million applications, including cloud, big data, Siri, and Apple Pay. This may also be true for spatial computing. Apple is now dreaming of new success by integrating the OS of Mac, iPhone, iPad, and iWatch into a 3D OS.
This book, ‘The Future of Spatial Computing – Scan the World in 3D’, examines Apple’s big picture through strategy, patents, mergers and acquisitions, and relationships with competitors, and predicts the blueprint they draw in the era of spatial computing. In addition, we determine in advance how spatial computing will appear before us, and in the last chapter, we briefly summarize what preparations our companies need to make.