광고

[인터뷰] 윤선영 작가, 혼자만의 고요한 힐링을 그리다

노보림 기자 | 기사입력 2023/02/01 [09:56]

 

브레이크뉴스 노보림 기자= 작품은 작가를 닮는다는 말이 있다. 어찌보면 창작자의 생각이나 작업 환경은 그대로 작품에 투영될 수 밖에 없다. 때문에 작품을 들여다 보기 이전에, 작가를 먼저 들여다 보면 그 작품을 보다 잘 이해할 수 있다. 이에 브레이크뉴스는 국내 작가들과의 릴레이 인터뷰를 통해 작가의 작품은 물론, 삶의 이야기를 들어보는 시간을 가지려고 한다. <편집자 주>

 

-작품을 그릴 때 주로 어디에서 영감을 받나

 

머릿속에 항상 간직하고 있던 무형의 느낌들이 있다. 그 느낌들이 때론 글에서, 혹은 길에서, 영화의 한 장면에서 일치되는 순간들이 있는데 그 장면들을 놓치지 않고 사진으로 혹은 기억으로 담아 놓고 작업할 때 반영하려 한다. 그러한 무형의 느낌들은, 내가 타인과 분리되어 있을 때나 쉬고 있는 순간에 느껴지는데, 나는 그것을 자기 내면을 응시하고 마주하는 순간이라고 생각한다. 찰나일 수도 있는 그 순간은, 시공간과 분리되어 영원하게 느껴진다.

 

책을 읽고, 음악을 듣고, 커피를 마시며 우리에게 쉼표를 찍을 때, 그리고 하늘과 자연을 바라보고 여행을 떠나서 우리는 자신 내부의 중요한곳, 고요하고 슬픈 곳, 진지하고 진정한 곳으로 돌아오는 느낌을 받는다. 

 

-독자들에게 자신의 작품 2~3점 소개해 달라

 

▲ 30*41cm. gouache, colorpencil on paper. 2020. 윤선영.  © 브레이크뉴스

 

이 여인의 옆모습은 나에게 시그니쳐 같은 표현이었다. 참고의 대상이 없이 내 안에서 그려낸 인물인데, 심리학적으로 보면 옆모습을 그린다는 것은, 외면하거나 혼자 있고 싶은 심리가 드러난다고 한다. 혼자 있는 이 여인은 매우 상기되어 있다. 배경의 초록색와 옷차림으로 보아 한여름의 더위를 연상시킨다. 이 더워 보이는 여인 속에서 사람들은 저마다의 해석으로 여인의 감정에 이입되어 자기 내면을 응시한다. 이 그림 속 여인은 우리를 일상 속에서 잠시 한눈을 팔아 정신의 일부가 우리에게 돌아오기를 권한다. 나에게는 인물과 배경의 연관성을 확장시킨 작품으로 이후에 배경 작업을 좀 더 많이 하게 되었다.

 

▲ 36*26cm. acrylic, color pencil on paper panel. 2022. 윤선영  © 브레이크뉴스


우리는 여러 가지 자아를 가지고 있지만, 그 모두가 똑같이 ‘나’로 느껴지지는 않는다. 새벽의 고요한 공간 속에서 우리는 마치 자신 내부의 어떤 중요한 곳, 고요하고 슬픈 곳, 진지하고 진정한 곳으로 돌아온 느낌을 받는다. 공간와 인물의 연결성을 작품에 담기 시작한 시기의 작품으로 마치 새벽의 나를 보는 듯한 느낌이 들었다.

 

-왜 작가로서의 삶을 선택했나

 

그림 그리고 있는 순간 가장 나다운 나를 만난다. 사회적인 나, 누구의 딸, 친구, 아내, 엄마, 가르치는 사람이 아닌 ‘내면의 나’와 마주하는 시간이다. 이것을 깨닫고 실행하기까지 생각보다 꽤 돌아 왔지만, 이제는 내가 진정으로 원하는 것이 무엇인지 제대로 알고 우회하는 것을 그만두고 직진하며 살고 있다. 

 

-작가로 활동하며 가장 힘들었던 순간이 있다면 언제였나

 

작가로의 활동은 오래되지 않았지만, 처음 일러스트레이션 페어에 도전하기 전 3년 정도 혼자 작업 하던 시간에는 너무 행복했다. 드디어 원하는 것을 해보는 기쁨과 다양한 시도 자체가 에너지로 돌아왔다. 그렇게 즐거운 순항 중에 작은 사고들은 원만히 해결할 수 있는 정도였다. 하지만 최근 다양한 전시들에 참여하게 되면서 스스로 두 번째 도약이 필요하다고 생각되는 순간이 오면서 무언가 해내야 한다는 압박이 느껴지면서 힘든 순간이 찾아왔다. 지금은 그 압박과 권태에서 뛰쳐나와서 다시 즐겁게 작업하고 있다.

 

-반대로 가장 행복했던 순간은

 

행복도 불행도 작업하는 과정에서 느낀다. 결국 불행했던 순간은 작업이 잘 안될 때였던 것처럼 행복한 순간은 내가 하고자 하는 것과 연필과 종이 사이 어떠한 불순물도 없이 완벽하게 일치 되는 순간 엄청난 환희를 느낀다.

 

-앞으로의 전시 계획은

 

현재 2월에 신진작가 기획전과 단체전이 있다. 올해는 다양한 전시에 적극적으로 참여하려 한다.

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

Reporter No Bo-rim of Break News = There is a saying that the work resembles a writer. In a way, the creator's thoughts and working environment are inevitably projected into the work. Therefore, before looking into the work, if you look at the artist first, you can understand the work better. Accordingly, Break News intends to have time to listen to the artist's work as well as the story of life through relay interviews with domestic artists. <Editor Note>

 

- Where do you get inspiration when you draw?

 

There are intangible feelings that have always been kept in my head. There are moments when the feelings are sometimes matched in writing, on the road, or in a scene in a movie, and they are not missed and tried to be reflected in pictures or memories when working. Those intangible feelings are felt when I am separated from others or when I am resting, and I think of them as the moment when I stare into and face myself. The moment, which may be a moment, feels forever separated from space and time.

 

When we read books, listen to music, drink coffee, and take a comma with us, and go on a trip looking at the sky and nature, we feel like we're returning to the important place inside ourselves, the quiet and sad place, the serious and real place. 

 

Q: Please introduce 2 or 3 pieces of your work to the readers.

 

30*41cm. gouache, colorpencil on paper. 2020

 

This woman's profile was a signature expression to me. He is a character drawn in me without an object of reference, and psychologically, drawing a profile reveals the psychology of turning a blind eye or wanting to be alone. This woman alone is very evocative. The green in the background and the clothes remind us of the summer heat. In this hot-looking woman, people are immersed in the woman's emotions through their own interpretation and stare at their inner self. The woman in this painting looks away from us for a moment in our daily lives and suggests that some of our spirit return to us. For me, it was a work that expanded the relationship between the character and the background, and I later worked on the background more.

 

36*26cm. acrylic, color pencil on paper panel. 2022

 

 

We have multiple egos, but not all of them feel the same 'I'. In the quiet space of dawn, we feel as if we have returned to an important place inside ourselves, a quiet and sad place, a serious and genuine place. It was a work at a time when the connection between space and characters began to be contained in the work, and I felt as if I was looking at myself at dawn.

 

Why did you choose your life as a writer?

 

The moment I draw, I meet myself who is the most me. It is a time to face the 'inside me' rather than the social me, whose daughter, friend, wife, mother, or teacher. It's been quite a while since I realized this and implemented it, but now I know what I really want and stop bypassing and live straight. 

 

Q: What was the most difficult moment while working as a writer?

 

My career as an artist was not long ago, but I was so happy when I worked alone for about three years before I first challenged the illustration fair. Finally, the joy of doing what you want and various attempts themselves have returned to energy. During such a pleasant cruise, small accidents could be solved smoothly. However, as I recently participated in various exhibitions, I felt pressure to do something as I thought I needed a second leap forward on my own, and a difficult moment came. Now I'm running out of that pressure and boredom and working happily again.

 

HJ: On the other hand, the happiest moment was

 

Happiness and misfortune are felt in the process of working. In the end, just as the unhappy moment was when the work didn't go well, the happy moment feels a great joy when it perfectly matches what I'm trying to do without any impurities between the pencil and the paper.

 

-What are your plans for the future exhibition?

 

Currently, there is a group exhibition and a planning exhibition for new writers in February. In 2003, I would like to actively participate in various exhibition opportunities.

 

기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고


광고