“자본주의 시장경제는 사람들을 물질적 욕망에만 몰입하게 한다”는 주장

물리적 재화의 확보를 위해 노력하는 것을 천박하다고 주장하는 것은 타당하지 않아

이길원 박사 | 기사입력 2022/08/08 [14:34]

▲ 이길원 박사.   ©브레이크뉴스

일제 강점기 무렵 지식인들의 대부분은 아직 그 실체가 드러나지 않고 있었던 사회주의에 대해 긍정적인 관심과 지지를 하고 있었다. 이것은 권력과 결탁한 부자에 대한 적개심이 작용해서 당시 지식인들 사이에서 형성된 공감으로 자연스러운 시대 정신이기도 했다. 놀부로 상징되는 몰염치한 부자들의 소비패턴은 진정한 삶의 의미를 저질화하고 있다는 비난의 대상이 되기도 했다. 오늘날의 자본주의 시장경제는 물질적인 풍요를 생산한다는 측면에서 그 기여를 인정하지만 진정한 삶의 행복을 추구하는 관점에서 보면 그 체제가 낳은 부자들은 천박하고 진정한 행복의 추구와는 거리가 먼 삶을 살아간다고 생각하는 사람들이 많다. 

 

눈에 보이지 않는 자유로운 경제활동이 국부에 어떻게 기여 하는가를 설명한 18세기의 애덤 스미스의 국부론과 노동자 계급이 결국은 권력을 잡아 생산과 분배를 관장하게 된다는 카를 마르크스의 사회주의 경제사상, 그리고 자유시장 경제활동을 허용하되 국가권력이 시장에 개입하여 경제의 중요기능을 관리해야 한다는 케인스 경제학은 아직도 많은 사람의 경제관에 영향을 미치고 있다. 행복을 위해서는 우선은 먹고 사는 기본 문제, 즉 경제적 안정이 중요함을 인정하지만, 현재의 자본주의 경제체제가 낳은 부자는 삶을 오히려 천박하게 변질케 하고 있다는 부정적인 부자관이 있는 것도 오늘의 현실이다.

 

물리적 재화와 정신적 재화

 

돈이 출현하자 능률적인 시장경제 운영의 기본인 분업이 가능하게 되었고 그 결과 돈만 있으면 무엇이든 살 수 있다고 하는, 부(富)에 대한 사람들의 생각은 다양화했다. 그렇지만 우리가 알고 있듯이 삶의 행복에 필요한 것은 돈으로 살 수 있는 재화와 서비스(물리적 재화)가 있지만 돈으로 교환하는 것은 불가능하지만 행복을 위해서는 절실히 요구되는 것도 있는데 이를 정신적 재화라 구분해서 본 칼럼은 논리를 전개한다. 

 

정신적 재화는 예를 들면 우정을 나누는 친구, 전문분야의 능력을 인정받거나 노력으로 얻은 사회적인 명예, 삶의 반려인 사랑하는 이성, 시인 혹은 배우, 가수 등 예술인의 자질을 인정받는 것, 등으로 이것들은 개인의 특성이 반영된 행복의 요소로 사람마다 다른 다양한 문화적 산물이다. 그런데 이들 정신적인 재화는 당연히 돈으로 살 수 없는 것들이다. 예를 들면 영국의 극작가이며 시인인 말로우(Christoper Marlowe)는 자신의 예술 활동을 통하여 얻은 경험을 다음과 같이 설명했다. “돈으로 이성 간의 사랑을 살 수 있는 것은 아니다. 그러나 돈은 상대의 호감을 사게 하고 그 관계를 성공시키는 것에 도움이 되는 것은 분명하다“ 라고 언급했다.

 

재화의 한계 효용(marginal utility)

 

그렇다면 행복을 추구하는 삶에서 사람들은 어떻게 이런 정신적인 재화를 확보하여 삶의 행복을 높이는가? 기본적인 경제의 과제인 물리적 재화가 증가하면 이들 재화는 그 한계 효용이 감소하게 되지만 돈으로 교환할 수 없는 정신적 재화에 대한 한계 가치는 증가하게 된다. 배가 고파 음식을 먹을 때 첫 숟갈의 밥이 가장 맛있고 더 먹을수록 그 맛은 줄어드는 것이 바로 한계 효용의 감소이다. 

 

이 논리에 따르면 획득하는 물리적 재화가 증가할수록 즉 돈이 많을수록 가진 돈의 가치는 적게 느껴지고 대신 돈으로 구매하는 것이 불가능한 정신적 재화의 욕망은 늘어 이를 얻기 위해 더 많은 시간과 관심 및 노력을 하게 된다. 현재 100억의 재산을 보유한 사람은 재산이 1억이었을 때에 비교하면 어떤 사회적 인지도를 얻기 위해 포기하고자 하는 돈의 액수는 늘어나는 것이 하나의 사례로 이것은 자연스러운 우리 삶의 패턴이다.  부자를 부(wealth)에 중독된 자들이라고 비난하는 것은 옳은 것인가. 

 

성공한 부자들 예를 들어 마이크로 소프트의 빌 게이츠 혹은 아마존의 제프 베이조스는 더 많은 돈을 벌어 재산증식만을 추구하는 것이 오늘날 그들의 삶이라고 볼 수는 없다. 그들은 오히려 해당하는 경제활동 분야에 성공하여 인류의 발전에 이바지한다는 정신적 재화의 추구에 더 몰두하고 있다고 보는 것이 옳다. 부자들이 순전히 돈 그 자체만을 벌기 위해 모든 힘을 쏟아붓는 부의 중독 현상이 있다는 주장은 소설이나 영화의 스토리로 존재할 뿐 현실이 아니다.

 

물리적 및 정신적 재화를 탐하는 권력의 존재

 

물리적 재화를 획득할 수 있게 하는 것이 돈이고 이것은 축적된 자본이다. 이 축적된 자본은 재화의 추가적 생산을 가능케 하기 위한 것이기 때문에 시장의 수요를 생산활동의 기본으로 하는 기업인이 획득해야 하는 대상이다. 그런데 정부 권력의 시장개입이 보편화 되어 세 부과와 통화증발을 통한 정부의 물리적 재화에 대한 욕망이 날로 증가하고 있는 시대에 우리가 살고 있다. 이에 추가하여 정부와 권력은 그들의 관점에서 추구하는 정신적 재화가 있는데 이것이 바로 권력의 확보 욕망이다. 이미 언급한 것처럼 생산을 위한 물리적 재화인 자본의 사용은 소비자의 요구가 반영되어야 하므로 정부가 아닌, 시장의 수요를 잘 아는 민간 혹은 기업의 몫임에도 불구하고 정부와 권력은 이들 물리적 재화는 물론 정신적 재화인 권력에 대한 욕망을 충족하려는 것이 바로 우리가 살고 오늘날의 현실이다. 

 

권력자가 추구하는 것은 정치적 권력인 정신적 재화를 확보하는 것이 최종 목표로 이를 위한 물리적 재화인 자본은 민간의 경우와는 달리 그들에게는 한계 효용의 감소가 느리거나 적게 되는 것이 현실이다. 그 결과 권력이 추구하는 물리적 혹은 정신적 재화는 견제가 없는 경우에는 물리적 재화와 정신적 재화의 남용으로 이어져 모든 인류를 가난과 때로는 전쟁의 비극으로 몰아넣을 가능성을 증가시킨다. 

 

맺음말 

 

자본주의 시장경제체제는 물리적 재화의 획득을 위한 과도한 욕망과 방만한 소비를 부추기는 것이 아니다. 이는 재화의 한계 효용이 감소하는 경제 논리가 작용하기 때문이다. 모든 사람은 어느 정도의 물리적 재화를 누리게 되면 돈으로 교환할 수 없는 정신적 재화의 획득에 강한 욕망을 가지게 되기 때문에 사람들은 한 사회가 정신적 재화의 획득에 이미 형성된 관습을 외면할 수 없게 된다. 정신적 재화 확보를 통하여 얻는 행복감은 물리적 재화가 우선 어느 정도 확보되는 것을 전제로 하므로 물리적 재화의 확보를 위해 노력하는 것을 천박하다고 주장하는 것은 타당하지 않다. 

 

삶에서 추구하는 행복을 얻기 위해서는 하나의 경제체제가 더욱 능률적인 물리적 재화를 생산할 수 있게 하고 이것이 기반이 되어 궁극적인 행복에 필수적인 정신적 재화를 확보할 수 있게 하는 것이 필요하다. 다만 이 재화의 생산과 소비에 권력이 개입하는 정치 시대에 우리가 살고 있으며 이것이 우리의 삶에 어떻게 영향을 미치는가에 대해 예의주시하고 유권자로서 현명한 판단과 결정을 해야 하는 것이 필요한 시대가 바로 우리가 사는 현 시대다.   andrewkwlee@naver.com

 

*필자/이길원.

 

경영학 박사. MBA-American Graduate School of International management. 영남대학교 객원 교수. Finance Director-한국화이자(주) CEO-BBX Korea.  

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

  

The argument that “capitalist market economy makes people immerse themselves only in material desires”

 

- Dr. Gilwon Lee

 

Around the time of Japanese colonial rule, most intellectuals were showing positive interest and support for socialism, which had yet to be revealed. This was also a natural spirit of the times as a result of the sympathy formed among the intellectuals at the time due to animosity toward the rich who colluded with power. The consumption patterns of the rich and shameless, symbolized by Nolbu, have also been criticized for degrading the true meaning of life. Today's capitalist market economy acknowledges its contribution in terms of producing material abundance, but from the point of view of pursuing true happiness in life, it is said that the wealthy produced by that system are vulgar and far from the pursuit of true happiness. A lot of people think

 

Adam Smith's theory of wealth in the 18th century, which explained how invisible free economic activity contributes to national wealth, Karl Marx's socialist economic ideology that the working class eventually seizes power and controls production and distribution, and free market economic activity However, Keynesian economics, which states that state power must intervene in the market to manage important economic functions, still affects many people's view of economics. Although it is acknowledged that the basic problem of eating and living, that is, economic stability, is important for happiness, the current reality is that there is a negative view of wealth and wealth that the wealthy people produced by the current capitalist economic system are changing their lives rather vulgarly.

 

physical and mental goods

 

With the advent of money, division of labor, which is the basis of efficient market economy operation, became possible. However, as we know, there are goods and services (physical goods) that money can buy for happiness in life, but there are things that cannot be exchanged with money, but there are things that are desperately needed for happiness. to develop

 

Mental goods are, for example, friends with whom friendship is made, social honor obtained through recognition of competence in a professional field, a loved one who is a companion of life, recognition of the qualities of an artist such as a poet, actor, or singer, etc. It is a diverse cultural product that differs from person to person as an element of happiness that reflects the characteristics of But of course these spiritual goods are things that money cannot buy. For example, the British playwright and poet Christoper Marlowe described the experience gained through his artistic activities as follows: “Money cannot buy love between the opposite sexes. But it's clear that money makes people like you and helps make the relationship a success."

 

Marginal Utility of Goods

 

Then, how do people increase their happiness in life by securing these spiritual goods in a life that pursues happiness? When physical goods, the basic economic task, increase, the marginal utility of these goods decreases, but the marginal value of mental goods that cannot be exchanged for money increases. When you are hungry, the first spoonful of rice is the most delicious, and the more you eat, the less the taste is reduced marginal utility.

 

According to this logic, as the physical goods acquired increases, that is, the more money one has, the less the value of money is felt, and the desire for spiritual goods that cannot be purchased with money increases, resulting in more time, attention and effort to obtain them. One example is that the amount of money that a person who currently owns 10 billion is willing to give up to gain social recognition increases compared to when his fortune was 100 million. This is a natural pattern of our life. Is it right to accuse the rich of being addicted to wealth?

 

Successful rich people, such as Microsoft's Bill Gates or Amazon's Jeff Bezos, do not see their lives today as earning more and pursuing their fortunes. Rather, it is right to view that they are more immersed in the pursuit of spiritual goods that contribute to the development of mankind by succeeding in the corresponding economic field. The claim that there is a phenomenon of wealth addiction, in which the rich spend all their energy to earn purely money itself, exists only as a story in a novel or movie, but is not a reality.

 

The existence of power to covet physical and mental goods

It is money that makes physical goods obtainable, and this is accumulated capital. Since this accumulated capital is to enable additional production of goods, it is an object that entrepreneurs who base their production activities on market demand must acquire. However, we are living in an era where the government's desire for physical goods through tax imposition and currency evaporation is increasing day by day due to the generalization of market intervention by government power. In addition to this, the government and power have spiritual goods that they seek from their point of view, which is the desire to secure power. As already mentioned, the use of capital, which is a physical good for production, must reflect the needs of consumers, so the government and power are not only responsible for these physical goods but also for the mental goods, although it is the responsibility of the private sector or corporation that knows the market demand, not the government. Satisfying our desire for human power is the reality we live in today.

 

The ultimate goal of those in power is to secure mental goods, which are political power, and the reality is that capital, which is a physical good, for this purpose, the decrease in marginal utility is slow or small, unlike in the case of the private sector. As a result, the physical or mental goods pursued by power lead to the abuse of physical and spiritual goods if there is no check, increasing the possibility of driving all mankind into poverty and sometimes the tragedy of war.

 

concluding remarks

 

The capitalist market economy system does not encourage excessive desire and lax consumption for the acquisition of physical goods. This is because the economic logic of decreasing the marginal utility of goods is at work. Since everyone has a strong desire to acquire spiritual goods that cannot be exchanged for money once they have enjoyed some physical goods, people cannot turn away from the customs already formed in a society in acquiring spiritual goods. It is not justified to claim that the effort to secure physical goods is vulgar, since the feeling of happiness obtained through securing mental goods is premised on securing physical goods to some extent first.

 

In order to achieve the happiness pursued in life, it is necessary for an economic system to be able to produce more efficient physical goods and to secure the spiritual goods essential for ultimate happiness by becoming the basis for this. However, we are living in a political age where power intervenes in the production and consumption of these goods, and the era in which it is necessary to keep an eye on how this affects our lives and make wise judgments and decisions as voters is precisely what we are living in. It is the present era. andrewkwlee@naver.com

 

*Writer/Gilwon Lee.

 

Doctor of Business Administration. MBA-American Graduate School of International management. Visiting Professor at Yeungnam University. Finance Director-Pfizer Korea CEO-BBX Korea.

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