이향 화가의 작품 속 거북과 황금 봉황은 재물-생명력을 상징

[미술 비평]이향 화가의 청록산 황금봉황도, 유일무이의 독보적인 신선사상 담은 창작 작품

팬 아시아 작가 | 기사입력 2022/08/08 [14:19]

▲ 이향 화가.    ©브레이크뉴스

 

우리나라 가곡 중 '청산에 살으리라(1973년 김연준 작사 작곡)'가 있다. "수풀 우거진 청산에 살으리라/마음 푸르러 청산에 살으리라/번뇌 시름 잊고  청산에 살으리라" 이향 화가의 작품 속에는 초록색이 물든 청록산의 폭포아래 황금봉황이 불로초를 물고 거북이를 살펴보고 있다. 황토색 땅 위에는  초승달이 보인다. 청록산의 산 허리마다 소나무도 보인다. 이 모두는 영생과 불사의 몸을 소원하는 자연주의 정신과  음양오행 사상과 배산임수 즉 산과 물을 생명의 근원으로 삼고 살아온 민간사상의 풍수지리에 속하는 자연 섭리의 정신에 무병장수를 염원하는 마음을 담은 대작이다. 

 

이향 화가의 작품 속에 등장하는 황금봉황과 거북은 상서롭고 영험한 동물로 신성시 해온 민족의 길상이란 의미의 상징이다. 풍수지리에서 기능으로 좌청룡(용) 우백호(호랑이) 주작(봉황) 현무(거북이)로 사신사의 사상적 근거는 고대부터 신앙처럼 받들어온 삼신오제다. 삼신은 조화, 치화, 교화 등 3가지의 능력과 삼위일체를 의미한다. 오제는 동서남북과 중앙의 5개 방위를 나누어 수행자가 지상으로 내려온 분신을 뜻 한다. 남쪽의 봉황 북쪽의 거북이 황제에 이르러 모두 오행사상에 기초한 천문관 방위관 색채관 등 사방의 수호신으로 민간 숭배사상에서 이어온 것.

 

이향 화가의 작품.    ©브레이크뉴스

 

이향 화가의 작품.    ©브레이크뉴스

이향 화가의 작품.   ©브레이크뉴스

이향 화가의 작품.  ©브레이크뉴스

이향 화가의 작품.    ©브레이크뉴스

이향 화가의 작품.   ©브레이크뉴스

 

이향 화가의 독창적 창작인 작품속의 거북과 황금 봉황은 재물과 생명력을 뜻 한다. 또한 소나무는 자손 대대로 관운과 관직에 올라 널리 이름을 떨치고 기상 기백 건강을 뜻 한다. 초승달은 천문학적 원리를 떠나 고대로부터 권력이나 국가의 상징이나 민족의 상징으로 쓰였다. 옛 그림 서양화 동양화 등에 초승달은 회화의 소재로 등장해왔다.

 

빈센트 반 고흐의 '나무가  있는 길(1890년작)'이라는 작품에 초승달이 등장한다. 이처럼 초승달을 신성시 해온  것은  마음속에 꿈을 이루는 소망 즉 새로운 중국의 샹그리아(Shangria)나 혹은 유토피아를 담아낸 마음이 아닌가 한다.

 

화폐 1만원 권의 세종대왕 초상화는 한국화가  운보 김기창의 작품으로 그 배경으로 일월오봉도가 그려져 있다. 특히 일월 오봉도든, 십장생도든 모두 불로장생을 염원하는 뜻으로  독특한 조선의 사상이다. 일월오봉도는 중국에도, 일본에서도 발견되지 않은 조선의 독특한 유일무이한 전설의  작품이다. 이향 화가의 청록산  황금봉황도는 유일무이의 독보적인 신선 사상을 담은 창작 작품이다.

 

이향 화가의  청록 황금 봉황도 모두 어전인 근정전  어좌의  뒷 편에 있는 것처럼 우리 곁으로 다가오게 한  또 하나의 명작의 탄생이다.

 

*글/팬 아시아(pan asia) 작가.

 

▲ 이향  화가.   ©브레이크뉴스

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

The turtle and golden phoenix in Lee Hyang's work symbolize wealth and vitality.

[Art Criticism] Artist Lee Hyang's Cheongnoksan Golden Phoenix, a creative work that contains the unique and unique thought of freshness

-Pan Asia writer

 

Among Korean songs, there is 'I will live in Cheongsan (composed and written by Kim Yeon-jun in 1973)'. "I will live in a green mountain with greenery/ I will live in a mountain with a green heart/ I will forget all my troubles and live in a mountain." In Lee Hyang's work, a golden phoenix is ​​biting a green grass and looking at a turtle under a waterfall in Cheongnoksan, which is dyed green. A crescent moon is visible over the ocher-colored ground. A pine tree can be seen from every waist of Cheongnoksan Mountain. All of these are masterpieces containing the spirit of naturalism that wishes for eternal life and immortality, the spirit of the yin and yang and five elements, and the spirit of natural providence belonging to the feng shui geography of the folk ideology that has lived with mountains and water as the source of life.

The golden phoenix and tortoise appearing in Lee Hyang's work are auspicious and auspicious animals and are symbols of the nation's auspicious meaning. In the geography of feng shui, the ideological basis of the four shrines is the three gods and five rites, which have been held like a belief since ancient times. The three gods represent the three powers of harmony, peace, and edification, and the Trinity. Oje refers to the self-immolation of the monk descending to the ground by dividing the five directions of east, west, north, and south, and the center. After reaching the phoenix in the south and the turtle emperor in the north, they were all based on the Five Events Ideas, such as the planetarium, the defense officer, the color hall, etc.

The turtle and golden phoenix in Lee Hyang's original work represent wealth and vitality. In addition, the pine tree rises to the ranks of bureaucrats and government offices for generations to come, and it is widely known and symbolizes spirit, spirit, and health. The crescent moon has been used as a symbol of power, state, or nation since ancient times, leaving behind astronomical principles. The crescent moon has appeared as a material for paintings in old paintings, Western paintings, and Oriental paintings.

A crescent moon appears in Vincent van Gogh's 'Road with Trees' (1890). In this way, the crescent moon is regarded as sacred, and it is thought that it is the heart that contains the desire to fulfill dreams in the heart, that is, the new Chinese Sangria or utopia.

The portrait of King Sejong the Great, on the 10,000 won bill, is a work of Korean painter Unbo Kim Ki-chang, with Ilwol Obongdo in the background. In particular, it is a unique Joseon ideology, meaning that both the obongdo in the month of January and the longevity in the ten years of life are meant to wish for immortality. Ilwol Obongdo is a unique and unique legendary work of Joseon that has not been found in neither China nor Japan. The artist Hyang Lee's Cheongnoksan Golden Phoenix is ​​a creative work that contains the unique and fresh ideas of the one and only.

The turquoise, golden phoenix of the artist Lee Hyang is the birth of another masterpiece that brought us closer to us as if all of them were located behind the throne of Geunjeongjeon.

*Writing/pan asia writer.

The work of Hyang Lee.

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