광고

친일파 하나 없이 육탄혈전을 불사한 대종교(大倧敎) 이야기

김삼웅 전 독립기념관 관장이 직접 쓴 대종교 ‘나철평전’

김수종 작가 | 기사입력 2021/06/20 [10:59]

▲ 나철평전 표지.    ©브레이크뉴스

지난 수년간 서울 중랑구 망우리공원을 돌아다녔다. 망우리공원에 잠들어 있는 7,000여기의 묘소 중에 우리가 이름만 들어도 알 수 있는 유명한 묘소가 많다. 그 중에 문일평, 지석영, 박찬익 같은 분이 단군교(대종교,大倧敎)신자였다.

 

차츰 대종교에 대한 관심이 깊어지면서 증조모님의 친정 가족인 김좌진 장군이나, 이상설, 이동녕, 신규식, 홍범도 장군, 백산 안희재, 정인보, 홍명희, 김규식, 조소앙, 김승학, 박은식, 신채호, 손기정, 안창남 등등 수많은 애국지사, 독립운동가들이 대종교 신자임에 놀랐다.

 

아울러 우리나라 최초의 독립선언서인 1918년 무오독립선언은 대종교 인사들이 중심이었고, 대종교 신봉자 조소앙 선생이 집필했다. 이들은 선언문을 통하여 “정의의 칼로 나라를 훔친 적을 도결(屠決-죽이고 갈라놓다)하여 운명을 개척하자”고 ‘육탄혈전’을 선언했다.

 

결과적으로 대종교의 육탄혈전의 맥을 계승한 북로군정서는 청산리대첩과 봉오동전투를 승리로 일구었다. 항일무장투쟁을 주도한 세력의 대부분이 대종교신자들이었다. 또 상해 임시정부 의정원의원 35명 중 28명이 대종교 교도였다.

 

일제 강점기 30만 명에 이르던 대종교 신자들은 대부분 온몸을 바쳐 구국과 독립을 위해 싸웠고, 대부분 연해주와 만주에서 산화하여 화장되어 목단강, 두만강, 만주벌판에 뿌려지는 아픔을 겪어야 했다. 현재 대종교 신자는 4천여 명 내외로 초라한 모습을 유지하고 있다.

 

연전에 민족문제연구소가 발표한 친일인사 4,776명 가운데 종교계는 202명이었으나, 대종교는 단 한사람도 없었다. ‘나철평전’에 따르면 국권이 피탈되고 일제에 강점된 후 무력한 민중 앞에 대종교를 중광(重光)한 나철이 단군의 사상과 철학을 종교의 모습으로 가지고 나타났다.

 

그가 주창한 철학은 국수망이도가존(國雖亡而道可存: 나라는 비록 망했으나 정신은 가히 존재한다)의 정신이다. 홍암 나철은 과거에 급제하여 잠시 관직생활을 했지만, 이내 그만두고 을사늑약을 전후하여 세 차례나 일본으로 건너가 궁성 앞에서 단식농성을 했다.

 

조선침략의 원흉들에게 흉계를 중단할 것을 엄중하게 힐책했다. 귀국하여 비밀결사를 조직하고 을사오적 처단을 시도했다. 뜻을 이루지 못하고 10년 유배형에 처해졌다. 특사로 풀려난 후 도일하여 이토 히로부미 등에게 침략을 규탄하고, 숙소에서 단군교의 영계(靈戒)를 받는다.

 

서울로 돌아와서 단군교를 대종교로 중광했다. 단군을 숭상하는 전통적인 단군교를 단순히 개명한 것이 아니라 종교적이면서 역사적, 사상적인 이론으로 새롭게 중광한 것이다. 1910년 국치 직전 만주에 대종교 포교활동과 독립운동 기지를 건설했다.

 

국치 이후에는 망명하여 백두산 기슭 청파호 인근에 교당을 설치, 본격적인 포교활동과 독립운동을 시작했다. 대종교 활동을 독립운동과 연계했다. 『신리대전』, 『삼일신고』 등 대종교의 경전을 저술하고, 국학의 뿌리인 한글 사용 등 민족교육을 실시했다.

 

54세 되는 해(1916년) 음력 8월 15일 단군교의 성지 구월산 삼성사에서 대종교의 제천 의식인 선의식을 올리고 유서를 남긴 채 순명한다. 신채호, 정인보, 문일평 등 민족사학의 뿌리는 대종교의 ‘텃밭’에서 기원하며 김좌진, 홍범도 등 독립운동가들이 대종교 신자다.

 

따라서 대종교는 우리 민족사학과 독립운동의 텃밭이라 해도 과언이 아니다. 대종교의 북로군정서는 육탄혈전을 통해 봉오동전투의 승전과 청산리대첩을 이루어냈다. 뿐만 아니라 국어(임오교변, 말모이운동, 조선어학회), 역사와 국학(신채호, 박은식, 정인보)자가 많다.

 

또 임시정부(신규식, 이동휘, 조완구, 조소앙, 박찬익), 문화(홍명희, 나운규), 경제(안희제) 등 독립운동의 전 영역에서 치열하게 독립운동을 전개했다. 대종교와 민족사학은 비슷한 시기에 상보관계를 유지하면서 작동한다. 그리고 일란성 쌍둥이처럼 발전한다.

 

민족사학은 국난기 한민족의 정신적 버팀목 역할을 했다. 출중한 민족사학자 대부분이 대종교 교도이거나 관련된 인사들이다. 박은식, 신채호, 안재홍, 정인보, 문일평 등이 이에 속한다. 대종교 교도인 서일을 단장으로 채오 등이 중심이 되어 무장독립단체 중광단을 조직했다.

 

우리나라 중국 동북지역 무장독립운동 단체의 효시가 됐다. 대종교가 간도 각지에 세운 학교는 단군신앙과 민족교육으로 수많은 독립운동가를 배출하는 모태 역할을 했다. 북간도 지역의 항일독립운동은 이렇게 육성된 청년들에 의해 전개됐다.

 

1919년 만주 지역 만세운동, 1920년 청산리 전투를 비롯하여 뒷날 강력한 무장독립운동 단체로 발전한 대한정의단 등은 대종교인들이 중심이었다. 대종교인이었던 주시경은 어느 독립운동가 못지않은 애국자이고 ‘한글’이란 이름을 창안한, 세종대왕의 후계자라 하겠다.

 

한말 격변기부터 일제강점 초기 민족수난의 시대에 언론인, 계몽운동가, 교육자, 국어학자로서 ‘한글연구의 선구자’로 평가받는 주시경과 그의 제자들이 있었기에 한글과 국어가 지켜질 수 있었고, 널리 보급되어 오늘에 이른다.

 

언론인, 민족사학자, 독립운동지도자로서 큰 역할을 한 박은식은 『한국통사』, 『독립운동지혈사』 등의 저술로도 일가를 이룬 대종교인 박은식은 대종교를 단군의 신교를 받드는 ‘역사적 종교’라고 했다.

 

〈황성신문〉 논설위원과 〈대한매일신보〉 주필을 역임하면서 날카로운 필치로 항일구국논설을 집필했던 단재 신채호는 1914년 서간도로 망명하기 이전에 이미 대종교의 영향을 많이 받았으며, 대종교 계통의 학교인 동창학교에서 한인 청소년들에게 한국사를 교수했다.

 

또 만주에 거주하는 동포들의 애국심 고취와 계몽을 겸한 국사교재로 『조선사』를 집필, 간행했다. 대종교의 대표적인 독립운동가인 예관 신규식은 한국인으로 유일하게 손문이 이끄는 중국동맹회에 가입하고 무창봉기에 참가하면서 중국혁명 지도자들과 친교를 맺었다.

 

박은식, 김규식, 신채호, 조소앙, 여운형 등과 동제사를 조직한데 이어 1915년 대종교의 핵심인물이었던 이상설, 박은식 등과 대동보국단을 조직했다. 나철과는 의형제로 지냈고 대종교 최초 시교사(施敎師)를 역임한다. 일제는 경술년 병탄 이전부터 대종교를 괄시했다.

 

“대종교는 국조 단군을 숭봉하는 교단으로 민족의식을 환기하고 일정에 반발하며 대중으로 하여금 대일 적개심을 고취하고 민족적 혈통을 고수하야 국권회복의 선봉기수”라고 했다. 나철을 포함한 대종교 신도들은 대단히 검소하고 서민적이었다.

 

나철의 ‘홍익인간’이념에는 유교의 충효사상이나 인애사상, 불교의 자비사상, 도교의 무위화사상보다 더 근원적인 인간애, 호혜호조, 인도주의, 평화애호사상이 담겨있다. 대종교도들은 지금도 단군의 홍익인간 이념을 신봉하면서 민족이 하나로 통일되어야 한다고 주장하고 있다.

 

‘나철평전(도서출판 꽃자리)’을 쓴 김삼웅 선생은 독립운동사 및 친일반민족사 연구가다. 〈대한매일신보〉주필을 거쳐 성균관대학교에서 정치문화론을 가르쳤으며, 4년여 동안 독립기념관장을 지냈다.

 

역사·언론 바로잡기와 민주화·통일운동에 큰 관심을 두고, 독립운동과 민주화운동에 헌신한 인물의 평전 등 이 분야의 많은 저서를 집필했다. 저서는 『역사의 절망을 넘어』 『김남주 평전』 『10대와 통하는 독립운동가 이야기』 『3·1혁명과 임시정부』 등이 있다.

 

▲ 김수종 작가.     ©브레이크뉴스

*필자/김수종

작가. 영주시 안정면 출신으로 1968년 가을 벼 베는 날 태어났다. 대학에서 종가학문인 철학을 공부한 덕에 같은 줄기인 문학과 역사에도 관심이 많다. 주로 역사, 문화와 관련된 유물 유적과 지역을 둘러보면서 연구도 하고 사진도 찍고 글도 쓰고 있다. 그동안 <열정과 집념으로 승부한다> <영주를 걷다> <역사 그리고 문화, 그 삶의 흔적을 거닐다> <지방이 살아야 대한민국이 산다> 등을 집필하여 책으로 출간했다. 현재 민간 문화재청+환경부 역할을 하고 있는 한국내셔널트러스트(NT)에서 문화유산위원회 위원, 망우리위원회 위원 등으로 활동 중이다. daipapa@hanmail.net

 

 

The story of Daejonggyo (大倧敎), which was immortalized in a bloody battle without any pro-Japanese factions.

Kim Sam-woong, former director of Independence Hall, wrote the Daejonggyo 'Na Cheolpyeongjeon'

-Writer Kim Soo-jong

 

For the past few years, he has been wandering around Manguri Park in Jungnang-gu, Seoul. Among the 7,000 graves that are sleeping in Manguri Park, there are many famous graves that we can recognize just by hearing their names. Among them, Il-Pyung Moon, Seok-Young Ji, and Chan-Ik Park were believers in Dangun-gyo.

Gradually, as interest in Daejonggyo deepened, great-grandmother's real family, General Kim Jwa-jin, Lee Sang-seol, Lee Dong-nyeong, Shin Ki-sik, Hong Beom-do, Baeksan Ahn Hee-jae, Jeong In-bo, Hong Myung-hee, Kim Kyu-sik, Jo So-ang, Kim Seung-hak, Park Eun-sik, Shin Chae-ho, Son Ki-jeong, Ahn Chang-nam, etc. I was surprised that the governor and independence activists were believers in the Daejonggyo.

In addition, the 1918 Declaration of Independence, Korea's first declaration of independence, was centered on the representatives of Daejonggyo, and was written by So-ang Jo, a devotee of the Daejonggyo. Through the declaration, they declared, "Let's carve out our destiny by killing and dividing the enemy who stole the country with the sword of justice."

As a result, the North Korean military sentiment, which inherited the blood and blood battles of Daejonggyo, led to victory in the Battle of Cheongsan-ri and the Battle of Bongo-dong. Most of the forces leading the anti-Japanese armed struggle were believers of the Great Religion. In addition, 28 of the 35 members of the Shanghai Provisional Government's Uijeongwon were members of Daejonggyo.

Most of the Daejonggyo believers, who reached 300,000 during the Japanese colonial period, sacrificed their bodies to fight for national salvation and independence, and most of them suffered from the pain of being oxidized and cremated in Primorsky and Manchuria and scattered across the Mokdan River, Tuman River, and Manchurian plains. Currently, the number of Daejonggyo believers is around 4,000, maintaining a humble appearance.

Among the 4,776 pro-Japanese people announced by the Institute for National Issues before the year before, 202 were from religious circles, but none from Daejonggyo. According to ‘Na Cheol Pyeongjeon’, after national sovereignty was evacuated and Japanese colonial rule was taken over, Na Cheol, who became a major fan of Daerelig in front of the helpless people, appeared with Dangun’s ideology and philosophy as a religion.

The philosophy he advocated is the spirit of Gukukmangidogazon (national spirit is still there, although the country is destroyed). Hongam Na-cheol took a passing exam in the past and served for a while, but soon quit and went to Japan three times before and after the Treaty of Eulsa, where he had a hunger strike in front of the palace.

He sternly rebuked the culprits of the invasion of Joseon to stop scheming. When he returned to Korea, he organized a secret society and attempted to punish Eulsa. He failed and he was sentenced to 10 years in exile. After he was released as a special envoy, he returned to Japan, condemned the aggression by Hirobumi Ito and others, and received the spiritual order of Dangunkyo at his dormitory.

When he returned to Seoul, he converted Dangunkyo to Daejonggyo. He did not simply change the name of the traditional Dangun-gyo, which worships Dangun, but re-emphasized it as a religious, historical, and ideological theory. In 1910, just before the rule of the state, Daejonggyo propaganda and independence movement base were built in Manchuria.

After the national rule, he defected and established a church near Cheongpa Lake at the foot of Mt. Baekdu, and began full-scale missionary activities and independence movements. He linked his great religious activities with the independence movement. He wrote the scriptures of Daejonggyo such as 『Shinri Daejeon』 and 『Samil Shingo』, and conducted national education such as the use of Hangeul, the root of national studies.

In the year of his 54th birthday (1916), on August 15 of the lunar calendar, he held a Zen ceremony, the rite of heaven for the Daejonggyo, at Samseongsa Temple in Guwolsan, the holy site of Dangungyo, and obeyed with a will. The roots of national histories such as Shin Chae-ho, Jeong In-bo, and Moon Il-pyeong originate from the “garden” of Daejonggyo, and independence activists such as Kim Jwajin and Hong Beomdo are followers of Daejonggyo.

Therefore, it is no exaggeration to say that Daejonggyo is the home of our national history and independence movement. The North Korean military sentiment of Daejonggyo achieved victory in the Battle of Bongo-dong and the Battle of Cheongsan-ri through a bloody battle. In addition, there are many Korean speakers (Imokyobyeon, Malmoi Movement, Korean Language Society), history and national studies (Chaeho Shin, Eunsik Park, Inbo Jeong).

In addition, the Provisional Government (Shin Kyu-sik, Lee Dong-hwi, Jo Wan-goo, Cho So-ang, Park Chan-ik), culture (Hong Myung-hee, Na Woon-gyu), and economics (Ahn Hee-je) fiercely developed independence movements in all areas. Daejonggyo and national histories operate while maintaining a complementary relationship at the same time. And they develop like identical twins.

National history served as a spiritual support for the Korean people during the national crisis. Most of the outstanding ethnographic historians are members of the Daejonggyo or related figures. Park Eun-sik, Shin Chae-ho, Ahn Jae-hong, Jeong In-bo, and Moon Il-pyeong are among them. The Junggwangdan, an independent armed group, was formed with Seo Il, a Daejonggyo devotee, as the leader, and Chaeo.

It was the beginning of an armed independence movement group in the northeast of China. The schools established by Daejonggyo in various parts of Gando served as the birthplace of many independence activists with the Dangun faith and national education. The anti-Japanese independence movement in the North Gando region was developed by young people who were raised in this way.

Daereongists were the center of the Manse movement in 1919, the Battle of Cheongsan-ri in 1920, and the Daehan Justice Corps, which later developed into a powerful armed independence movement group. Ju Si-gyeong, who was a great religionist, is a patriot no less than any independence activist, and he is said to be the heir to King Sejong the Great, who coined the name ‘Hangeul’.

In the era of national suffering from the period of turbulence in the Korean language to the early days of Japanese colonial rule, the Korean language and the Hangeul were able to be preserved and widely distributed, and today, because of Ju Si-gyeong and his disciples, who are evaluated as 'pioneers of Hangeul research' as ​​journalists, enlightenment activists, educators, and Korean language scholars reach

Park Eun-sik, who played a major role as a journalist, national historian, and independence movement leader did.

Danjae Shin Chae-ho, who served as an editorial member of the <Hwangseong Sinmun> and the main editor of <The Daehan Maeil Shinbo>, wrote articles on anti-Japanese salvation with sharp brush strokes. Before exile to Seogando in 1914, he was already greatly influenced by Daejonggyo, and was an alumnus of Daejonggyo. He taught Korean history to Korean youth at school.

He also wrote and published 『The History of Joseon』 as a textbook for national history that both inspires and enlightens the patriotism of compatriots living in Manchuria. Ye-gwan Shin-sik, a representative independence activist of Daejonggyo, was the only Korean to join the Chinese League led by Sun Mun and formed friendships with the leaders of the Chinese revolution while participating in the Wuchang Uprising.

He organized Dongjesa with Park Eun-sik, Kim Gyu-sik, Shin Chae-ho, Jo So-ang, and Yeo Woon-hyeong, and in 1915 he organized the Daedong Patriotic Troupe with Lee Sang-seol and Park Eun-sik, who were key figures of Daejonggyo. He served as brother-in-law with Na Cheol and served as the first poetry teacher of the Daejonggyo (施敎師). The Japanese had disregarded Daejonggyo even before the military enlistment in Gyeongsul year.

“Daejonggyo is a denomination that venerates the national ancestor Dangun, and it is the vanguard of the restoration of national sovereignty only when it evokes national consciousness, resists the schedule, inspires hostility toward Japan, and adheres to the national lineage.” The followers of Daejonggyo, including Na Cheol, were very frugal and commonplace.

Na-cheol's 'Hongik Ingan' ideology contains more fundamental ideas of humanity, reciprocity, mutual benefit, humanitarianism, and love for peace than the Confucian ideology of loyalty and compassion, Buddhism's compassionate ideology, and Taoist's ideology of inviolence. Daejongists still believe in Dangun's Hongik Ingan ideology and insist that the nation should be unified.

Kim Sam-woong, who wrote 'Na Cheol-pyeongjeon (Book Publishing Flower)', is a researcher in the history of the independence movement and pro-general nationality. He served as the editor of the Daehan Maeil Shinbo, taught political and cultural theory at Sungkyunkwan University, and served as the director of the independence commemoration for over four years.

He took great interest in correcting history and the press and the democratization and unification movements, and wrote many books in this field, including biography of people who devoted themselves to the independence movement and democratization movement. His books include 『Beyond the Despair of History』, 『Kim Namjoo Biography』, 『The Story of an Independence Activist with Teenagers』, 『The March 1st Revolution and the Provisional Government』.

 

*Writer/Kim Soo-Jong

Author. Born in Anjeong-myeon, Yeongju-si, he was born on a rice harvesting day in the fall of 1968. He is also interested in literature and history, which are the same stems, thanks to his study of philosophy, a scholarly discipline at university. He mainly researches, takes pictures, and writes while visiting relics and sites related to history and culture. In the meantime, he has written and published books such as <Compete with Passion and Perseverance> <Walk the Youngju> <Walk through history and culture, the traces of its life> and <Republic of Korea lives only when the provinces live>. He is currently serving as a member of the Cultural Heritage Committee and the Manguri Committee at the Korea National Trust (NT), where he is acting as the private Ministry of Cultural Affairs + Ministry of Environment. daipapa@hanmail.net

기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고


광고