아라비아 반도의 내전에서 아랍에미리트가 세워지는 과정을 본다면 첫 번째, 아라비아의 부족장 중심의 정치에서 군대가 상당히 중요한 변수로 등장하였다는 것이다. 아라비아 부족들의 군대는 기본적으로 유목민들이 주축이 된 씨족 단위의 군 형태로 유지되었고 이들은 자신들의 부족보다는 씨족들을 위하여 전쟁을 벌이는 것을 의무로 받아들였고 이와 더불어 의무를 따르는 권리인 씨족 보호와 전리품 분리로 인한 이권을 지키려고 노력했다. 이러한 씨족 군대를 중심으로 한 전통은 아라비아 반도에서 문명국의 제왕들에 맞서 씨족 유목민의 권리를 유지하는 중요한 요소로서 작용하게 된다. 그러나 사산 왕조 페르시아 세력을 배경으로 한 카와심 족의 군제 개혁으로 인하여 씨족 중심의 유목 군이 페르시아와 마찬가지인 직업군으로 바뀌면서 군인들의 충성대상은 전체 조직이라는 대의 대신 그들을 이끄는 카와심 족의 족장이 되었다.
카와심 족은 아라비아 반도 전체 부족의 전제 정권을 확립하기 위하여 그들을 하나로 통합하고자 군제개혁을 단행했고 벤쿠트(Benqut) 스스로도 자신의 카와심 씨족 병사들의 세력을 배경으로 전체적인 권력을 장악하려 들었다. 벤쿠트 역시 아라비아 내전에서 자신이 거느렸던 병사들의 세력으로 정적들인 쿠라이시 가문과 그의 추종 종족들을 격퇴했다는 점에서 군대가 이러한 정쟁에서 유력한 도구로 등장한 것이다. 이후 팔라사(Falahsa) 족이나 사산 왕조 페르시아의 내분 등을 이용하여 다시 세력을 회복한 쿠라이시 가문 역시 같은 방법으로 정권을 차지하고 유지하게 된다.
두 번째, 유목민들과 해안 지역을 기반으로 하는 무역상들의 이해가 첨예하게 대치되면서 유목부족을 기반으로 하는 세력들과 해상 무역상들을 주축으로 하는 세력으로 전체 아라비아 반도의 정치계 및 부족 계들이 양분되었다는 것이다. 물론 유목민들이라고 하여 이들이 유목 부족들 출신이거나 유목민의 이해를 진정으로 대변하였다고 보기에는 무리가 있다고 판단된다. 유목민 중심의 부족 구분은 그들의 출신을 지칭하는 것이 아니라 아라비아 반도 내부 전체 부족들을 장악하기 위하여 해상 무역상들에 의한 정착 형태의 정치보다는 유목민들의 사막 부족 회의와 그들의 성급함, 쉽게 불만을 표출하는 민족적 성격의 폭력성을 최대한 이용하는 세력이라는 의미이다. 물론 이전의 바니야스 족과 쿠라이시 가문의 정쟁역시 이러한 정책의 연장이었으며 이후 아라비아 역사의 주축으로 등장하는 마호메트와 쿠라이시 가문 출신의 우스만 씨족 역시 유목민파와 해상 무역상인 파로 분리되어 서로 경쟁하게 된다.
세 번째, 부족들 간의 정쟁이 격화되면서 정착 형으로 변환한 해상 무역 상인들끼리 정치권력을 분할해 가지는 이전의 방식으로부터의 합의 정치가 실종되었다는 것으로 볼 수 있다. 해상 무역 상인들이 부유한 재력들을 앞세워 주도하는 상인 연합 위주의 합의 정치는 해상으로 진출하기 전의 유목 부족장이 통제하던 방식들이 없어지고 토후 종족들이 권력을 나누어 통치한 제도가 출범한 이래 크게 바뀐 일이 없었던 것으로 보인다. 그러나 아라비아 부족들이 해상으로의 팽창을 거듭하고 많은 노예와 황금, 그리고 돈을 주고 군사를 빌려오는 용병들이 넘치면서 이를 기반으로 다른 세력을 견제하는 정도를 넘어 상대보다 더 많은 권력을 차지하고 심지어 독점하려는 경향이 심해진다는 것이다. 해상 무역으로 벌어들인 막대한 자금과 군대, 또는 유목민들의 폭력성을 배경으로 정치권력을 장악하려는 권력자들의 독재적 성향이 심해지면서 반대로 이를 제대로 견제하지 못하는 부족 간 합의 정치의 상대적인 무능함이 부각된 것이다. 이후 합의가 아닌 독점을 위한 정쟁이 갈수록 격화되면서 굳이 페르시아의 내정간섭이 아니더라도 아라비아 부족 내의 내전이 심화되는 과정으로 나타난다.
카와심 족이 전체 아라비아 반도의 권력을 독점하고 있을 때는 사산 왕조 페르시아의 보호 하에 정쟁이 상대적으로 줄어들었으나 이는 사실 페르시아를 배경으로 한 카와심 족의 무자비한 숙청작업 때문이었는지도 모른다. 사산 왕조 페르시아의 기록들에 의하면 카와심 족은 자신들이 쿠라이시 부족과 전쟁을 벌이고 있을 때 후환을 없애기 위하여 페르시아에 대한 적대 행위를 하였다는 명목으로 거의 1만에 가까운 유목 씨족들과 해상 무역으로 부유한 재산을 획득했어도 페르시아 정부에 반감을 가지고 있던 거상(巨商)들을 처형하였다고 한다. 그리고 이 때 사형당한 부족들 내부의 씨족들은 사병을 비롯하여 경제적으로 이득을 취하는 것이 금지되었다고 한다.
그러한 카와심 족의 영향력은 무려 서기 6세기 후반까지 유지되었고 580년경에 카와심 족이 제정한 유목민족에 대한 합의를 무효화시키려고 하던 중앙부 아라비아에 위치한 일부 베두인들은 유목민파의 편에 있으면서 카와심 족이 탈취한 오아시스의 유목 지들을 원주 유목부족들에게 돌려주려고 하다가 카와심 족이 끌어들인 페르시아 군에게 패하고 중앙 아라비아 반도 내에서 초토화되었다. 이로써 해상 무역상 위주의 상업성 정치가 재현되었지만 이후 벤쿠트가 우려했던 부분들이 나타나기 시작했다. 이는 페르시아 내전과 비잔틴 제국과의 전쟁 등으로 인해 사산 왕조 페르시아 내부가 혼돈 상태에 놓이게 되면서 페르시아의 간섭이 줄어들자 쿠라이시 가문이 메카를 재건했고 카와심 족의 영향력 또한 줄어들면서 아라비아 반도의 부족 계는 다시 분열된 상태에 놓이게 된다.
*필자/ 정길선.
노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
History of the Arab emirates that make up the United Arab Emirates (UAE)
- Columnist Gil-seon Jeong
If we look at the process of establishing the UAE in the civil war of the Arabian Peninsula, the first thing is that the military emerged as a very important variable in the politics centered on the tribal chieftains of Arabia. The armies of the Arabian tribes were basically maintained in the form of clan-based armies centered on nomads, and they accepted it as their duty to wage war for their clans rather than their own tribes, and in addition, they tried to protect their rights through the protection of the clans and the division of spoils, which were rights that came with the duty. This tradition centered on the clan army became an important factor in maintaining the rights of the clan nomads against the kings of civilized countries in the Arabian Peninsula. However, due to the military reform of the Qawasim tribe, which was based on the Sassanid Persian power, the clan-centered nomadic army changed into a professional army similar to Persia, and the target of loyalty of the soldiers became the chieftain of the Qawasim tribe who led them instead of the cause of the entire organization.
The Qawasim carried out military reforms to unite the tribes of the entire Arabian Peninsula in order to establish an absolute monarchy, and Benqut himself attempted to seize overall power with the power of his Qawasim clan soldiers as a background. Benqut also defeated his enemies, the Quraish clan and its followers, with the soldiers he led in the Arabian Civil War, showing that the military emerged as a powerful tool in these political struggles. The Quraish clan, which later regained power by taking advantage of the internal conflicts of the Falahsa tribe and the Sassanid Persian Empire, also seized and maintained power in the same way.
Second, as the interests of the nomads and the coastal traders sharply clashed, the political and tribal circles of the entire Arabian Peninsula were divided into forces based on nomadic tribes and forces centered on maritime traders. Of course, it is difficult to say that the nomads were from nomadic tribes or truly represented the interests of the nomads. The nomadic-centered tribal division does not refer to their origin, but rather to a force that makes the most of the nomadic tribes’ desert tribal meetings and their impatience and violent national character that easily expresses discontent, rather than the settled form of politics by maritime traders, in order to control all the tribes within the Arabian Peninsula. Of course, the previous political strife between the Bani Yas and the Quraish clan was also an extension of this policy, and the Uthman clan, which emerged as the main axis of Arabian history afterward, was also divided into the nomadic and maritime trader factions and competed with each other. Third, as the political strife between the tribes intensified, it can be seen that the previous method of dividing political power among the settled maritime traders disappeared. The consensus politics centered on the merchant association led by the wealthy maritime traders seems to have not changed much since the nomadic tribal chieftains’ control before the expansion to the sea disappeared and the system of the vassal tribes sharing power and ruling was established. However, as the Arabian tribes continued to expand into the sea and had many slaves, gold, and mercenaries who borrowed money to serve as soldiers, they tended to go beyond restraining other powers and even monopolize them. As the dictatorial tendencies of those in power, who tried to seize political power based on the huge amount of money and military force earned through maritime trade or the violence of nomads, intensified, the relative incompetence of tribal consensus politics that could not properly restrain them was highlighted. After that, as political strife for monopoly rather than agreement became more intense, even without Persia's intervention in internal affairs, civil wars within the Arabian tribes intensified.
When the Qawasim tribe monopolized power in the entire Arabian Peninsula, political strife was relatively reduced under the protection of the Sassanid Empire of Persia, but this may have been due to the merciless purges of the Qawasim tribe with Persia as the background. According to the records of Sassanid Persia, the Qawasim executed nearly 10,000 nomadic clans and merchants who had acquired wealth through maritime trade but were hostile to the Persian government under the pretext of having committed hostile acts against Persia while they were at war with the Quraish tribe. It is said that the clans within the tribes executed at this time were prohibited from having private soldiers or making economic gains.
Such influence of the Qawasim lasted until the latter half of the 6th century AD, and around 580, some Bedouins in central Arabia, who tried to nullify the agreement on nomadic peoples established by the Qawasim, sided with the nomads and tried to return the nomadic territories in the oasis seized by the Qawasim to the original nomadic tribes, but were defeated by the Persian army brought in by the Qawasim and were devastated in the central Arabian Peninsula. This revived the commercial politics centered on maritime trade, but after that, the areas that Benkut had been concerned about began to appear. This was because the Sassanid Empire was in chaos due to the Persian Civil War and the war with the Byzantine Empire, and as Persian interference decreased, the Quraysh family rebuilt Mecca, and the influence of the Qawasim also decreased, and the tribal system of the Arabian Peninsula became divided again.
lukybaby7@gmail.com
*Author/ Jeong Gil-seon.
Member of Novatopos, historian, paleoanthropologist, columnist, research professor at the Institute of Eurasian Paleoanthropology, Russian Academy of Sciences.