광고

삶과 죽음, 보고 듣다!

죽음을 기억하라

김종태 칼럼니스트 | 기사입력 2024/11/27 [08:39]

▲ (C)솔향 김종태

 

너는 흙에서 난 몸이니 흙으로 돌아가리라,’

 

 

중세 수도원 트라피스트에서는 노동, 기도, 명상, 침묵이 중요한 규칙이었는데 그중에서도 침묵이 가장 중요했다. 그럼에도 한 가지 인사말은 허용하였는데 그것이 메멘토 모리’ ‘죽음을 기억하라이다.

 

삶과 죽음은 같은 것이며, 둘이 아니고 하나다, 생사일여, 생사불이이다, 그런데 우리는 삶만 바라보며 죽음을 잊고 살아가는 것은 아닐까? 삶과 죽음에 대한 선인들의 숱한 조언을 애써 외면하고 살아가면서 죽음에 대한 공포와 두려움을 가지게 된 것은 아닐까?

 

▲바이칼호수 사진 대전관광공사 정진영 제공

 

숱한 죽음이 있지만 삶과 죽음을 함께 바라보며 삶의 끝에 모든 것을 쏟아 붓고 죽음에 이른 예술가들이 있다. 긴 가시나무를 찾아 가시에 돌진하여 가시에 박혀 죽으면서 가장 아름다운 노래를 부른다는 켈트신화에 나오는 가시나무새처럼 그렇게 토해내듯 나온 작품은 깊은 감동이 여운처럼 오래 가슴에 남는다.

 

히말라야사진 동방고 이익수 선생님 제공

 

방황하던 젊은 시절 차이코프스키 비창 교향곡에 매료되었었다. 특유의 무겁고 음울하고 가슴 한군데가 눌린 것 같은, 우리나라의 과 비슷한 정서 때문이었는지 무척 좋아하였다. 슬픔과 고독으로 채색된 고흐의 그림과 함께 마음을 달래주던 곡이었다. 아마도 죽음이 깊숙이 들어와 연계된 작품이었기에 깊은 공감을 하게 되었는지 모르겠다.

 

우울하고 슬픈, 그리고 탄식이 절로 나오는 그 아픔의 연주에 공감하면서 위로를 받곤 하였다.

 

차이코프스키

 

동성애가 드러난 그에게 친구들은 명예로운 자살을 권하였다고 한다. ‘이제 마지막을 장식할 교향곡을 쓰고 싶습니다.’라며 작곡을 하였고, 조카에게나는 영혼으로 작곡했고 작곡 도중에 자주 눈물을 흘려야 했어라는 마음을 전했다. 차이코프스키는 비창 교향곡을 초연한지 얼마 지나지 않아 죽음에 이른다.

 

차이코프스키 비창교향곡


1악장부터 공감 되어지는 주제, 낮은음의 현악기, 신음소리처럼 어두운 음을 이끄는 바순, 클라리넷의 저음, 죽음을 생각하면서 남기고 싶은 말들을 음표로 하나씩 적어 내려갔을 그 마음에 깊이 공감되어진다.

 

러시아 이반쉬시킨 '황량한 북쪽에서' 어둠, 시련, 혹독한 차가움

 

낮게 흐르며 고조 되어가는 분위기는 음악사상 가장 우울한 곡이라고 평가되는 4악장에 이르러 마지막 탄식, 비창한 정서, 3악장의 행진곡풍이 멈추고 갑자기 상실감이 느껴지는 분위기로 이어진다.

 

죽음에 직면한 자의 체험과 같은 것이 전체를 덮고 있다. 슬픈 탄식과 절망, 무거운 분위기로 흐르는....

 

마지막 주제가 반복되면서 차가운 시베리아의 음습한 바람, 차가움, 어두움, 자작나무 숲 가득 메운 눈보라, 바람이 잦아지고 스러져 죽음에 이르는 듯 악장이 스르륵 꺼져 간다. 음표로 쓴 유서처럼 고독과 절망, 아름답게 슬픈 결말을 표현하였을 우주적 공허감이 느껴진다.

 

러시아 작가 이반 쉬시킨 '겨울'

 

정신 요양병원, 밤하늘, 달과 별 무리, 소용돌이, 불길 같은 사이프러스나무... 고흐는 자신의 상상과 결합한 풍경화를 그렸다.

 

별을 보는 것은 언제나 나를 꿈꾸게 한다.

하늘에 빛나는 점들에는

지도의 검은 점처럼 닿을 수 없을까?

어느 곳을 가려면 기차를 타듯이

우리는 별에 다다르기 위해 죽는다.“

 

고흐 '별이 빛나는 밤' 습작

 

죽음, 애도를 뜻하는 사이프러스 나무는 불처럼 활활 타오르는 모습을 하고 밤하늘을 향해 높이 치솟아 있다. 예수님이 십자가에 못 박힐 때 사용된 나무의 종류가 이 나무라고 한다. 밤하늘에 별이 빛나는 현상을 고흐의 별에 대한 강한 욕망을 나타내고 있다. 빛을 뿜어내는 별들과 하늘의 구름은 격정적인 고흐의 마음을 보여주는 듯하다. 이미 죽음이 더 깊게 다가와 있는 느낌이다.

 

고흐 '별이 빛나는 밤'


까마귀가 있는 밀밭은 고흐의 마지막 작품으로 여겨지던 그림이다.

하늘은 짙은 푸른색으로 어둡게 드리우고, 바람에 흩날리는 노란 밀밭 위를 나는 불길한 까마귀 떼, 그리고 적갈색 오솔길은 감정적인 붓의 터치로 고요한 불안감을 전한다.

 

고흐는 마음속에서 굽이쳐오는 서러움과 고통을 안은 채 그림을 완성하였다고 한다. 광활한 밀밭을 가로지르는 길은 다다르지 않았고 끊어진 모습이다. 하늘은 진한 청색으로 암울하고 불길한 느낌에 폭풍이 오기 전 하늘의 모습에서 우리는 더 많은 이야기들을 듣고 싶어 한다.

 

고흐 '까마귀가 있는 밀밭'

 

그곳에 돌아가 나는 그림에 착수하였다. 붓이 내 손에서 빠져나가려는 것 같았다. 나는 어렵지 않게 슬픔과 깊은 고독을 표현하였다. 이것은 성난 하늘 아래의 밀밭을 묘사한 것이고 나는 그 안에 있는 슬픔과 극도의 외로움을 표현하고자 한다.“

 

고흐 '자화상'

 

우리도 가끔 죽음을 상상하곤 한다. 종교적 사후세계도 빈약한 상상으로 닿지 않을뿐더러 무로 돌아간다고 하더라도 살아온 날들의 인연을 다 버리기 어렵다. 죽음을 예술로 승화시킨 음악과 작품을 대하면서 그동안 닿지 않았던 삶과 죽음이 교차되는 능선에 머무르게 된다.

 

문득 드라마 눈이 부시게에서 마지막 독백으로 하는 대사가 떠오른다.

 

내 삶은

때론 불행했고

때론 행복했습니다.

 

삶이 한낱

꿈에 불과하겠지만

그럼에도 살아서 좋았습니다.

 

새벽에 쨍한

차가운 공기

꽃피기 전 부는 달큰한 바람

 

해 질 무렵

우러나는 노을의 냄새

 

어느 하루

눈부시지 않은 날이 없습니다.

 

연산 황산성에 물드는 노을

 

그들이 작품을 통하여 죽음을 말하려고 하였는지 분명하지 않지만, 마음에 끓어오르는 감정과 느낌을 표현한 것은 명백한 사실이다. 때론 행복했었고 불행도 했지만 죽음을 그린 작품이 완성되는 그 순간만큼은 눈이 부시게 아름다운 삶을 함께 느꼈을 것이다. (김종태)

 

*필자/솔향 김종태

 

칼럼니스트. 픽모아문화관광뉴스 회장.

동구, 대덕구축제위원회위원, 위원장

대전세종연구원/정보문화산업진흥원 위원

대전킥복싱협회고문/ 스포츠공정위원

대전척수장애인협회 허브센터장

CMB대전방송위원, TRA미디어지사장

대전폴리텍대학홍보대사

`93대전엑스포동우회 간사

브레이크뉴스/원데일리뉴스 논설고문

前 대전관광공사이사회의장.

 

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도를 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

‘You are from the earth, and to the earth you shall return,’

 

In the medieval Trappist monastery, work, prayer, meditation, and silence were important rules, and silence was the most important of them all. Nevertheless, one greeting was allowed, which was ‘memento mori’, ‘remember death.’

 

Life and death are the same, not two, but one; life and death are one, life and death are not the same. But aren’t we living our lives forgetting death while looking only at life? Have we come to have fear and dread of death while trying to ignore the countless advices of the sages about life and death?

 

There are countless deaths, but there are artists who look at life and death together, pouring everything out at the end of their lives, and reaching death. Like the thorn bird in Celtic mythology, who rushes to a long thorn tree, gets stuck in the thorn, and sings the most beautiful song while dying, the works that come out like that leave a deep impression in the heart like an aftertaste.

 

When I was young and wandering, I was fascinated by Tchaikovsky’s Pathetique Symphony. I liked it very much, perhaps because of its unique heavy, gloomy, and heart-wrenching emotion similar to our country’s ‘han’. It was a song that soothed my heart along with Gogh’s paintings colored with sadness and loneliness. Perhaps it was because it was a work deeply connected to death that I could relate to it so deeply.

 

I used to feel comforted by sympathizing with the gloomy, sad, and painful performance that made me sigh.

 

It is said that his friends advised him to commit honorable suicide after he revealed his homosexuality. He composed it, saying, ‘I want to write a symphony that will decorate my last.’ He told his nephew, ‘I composed it with my soul, and I often had to shed tears while composing it.’ Tchaikovsky died not long after the premiere of the Path?tique Symphony.

 

The theme that resonates from the first movement, the low-pitched strings, the bassoon leading the dark notes like moans, the low notes of the clarinet, and the heart that wrote down the words that he wanted to leave behind while thinking about death, one by one, are deeply relatable.

 

The mood that flows low and becomes more intense reaches the fourth movement, which is considered the most gloomy piece in music history, and the final sigh, sorrowful emotion, and the march-like style of the third movement suddenly change into an atmosphere where a sense of loss is felt.

 

The entire piece is covered with something like the experience of someone facing death. Sad sighs and despair, flowing with a heavy atmosphere....

 

As the last theme repeats, the cold, damp wind of Siberia, coldness, darkness, a snowstorm filling the birch forest, the wind subsides and falls, and the movement slowly fades away as if it is leading to death. Like a will written in notes, loneliness and despair, a beautifully sad ending are expressed, and a cosmic emptiness is felt.

 

A mental hospital, the night sky, a group of moons and stars, a whirlpool, a cypress tree like flames... Van Gogh painted landscapes that combined his imagination.

 

“Seeing stars always makes me dream.

 

Can’t the shining dots in the sky

 

be like black dots on a map?

 

We die to reach the stars, just like taking a train to get somewhere.”

 

The cypress tree, which symbolizes death and mourning, looks like it’s burning like fire and soars high into the night sky. It is said that this is the type of tree that was used when Jesus was crucified. The phenomenon of stars shining in the night sky shows Van Gogh’s strong desire for stars. The stars emitting light and the clouds in the sky seem to show Van Gogh’s passionate heart. It feels like death is already approaching more deeply.

 

Wheat Field with Crows is a painting that is considered to be Van Gogh’s last work.

 

The sky is dark blue, and a flock of ominous crows flying over the yellow wheat fields fluttering in the wind, and the reddish-brown path conveys a quiet anxiety with emotional brush strokes.

 

It is said that Van Gogh completed the painting with the sorrow and pain that was surging in his heart. The path across the vast wheat fields is not finished and looks disconnected. The sky is dark blue, gloomy and ominous, and we want to hear more stories from the sky before the storm.

 

“I went back there and started painting. The brush seemed to be slipping out of my hand. I expressed sadness and deep loneliness without difficulty. This is a depiction of a wheat field under an angry sky, and I want to express the sadness and extreme loneliness within it.”

 

We also sometimes imagine death. The religious afterlife is not only beyond our imagination, but even if we return to nothing, it is difficult to let go of all the connections we have made with the days we have lived. As I encounter music and works that sublimate death into art, I find myself staying at the ridge where life and death intersect, something I had not been able to touch before.

 

Suddenly, the last line of the monologue in the drama ‘Dazzling’ comes to mind.

 

My life

 

was sometimes unhappy

 

and sometimes happy.

 

Life may be just a

 

dream,

 

but it was still good to be alive.

 

The crisp

 

cold air at dawn

 

The sweet wind blowing before flowers bloom

 

The smell of the sunset

 

At sunset

 

There is no day

 

that is not dazzling.

 

It is not clear whether they intended to talk about death through their works, but it is clear that they expressed the emotions and feelings boiling in their hearts. They were happy and unhappy at times, but at the moment when the works depicting death were completed, they must have felt the dazzlingly beautiful life together. (Kim Jong-tae)

 

<Solhyang Kim Jong-tae Biography>

 

President of Pickmore Culture and Tourism News

 

Dong-gu, Daedeok-gu Festival Committee Member, Chairman

 

Daejeon Sejong Research Institute/Information and Culture Industry Promotion Agency Member

 

Daejeon Kickboxing Association Advisor/Sports Fair Committee Member

 

Daejeon Spinal Cord Injury Association Hub Center Director

 

CMB Daejeon Broadcasting Member, TRA Media Branch Manager

 

Daejeon Polytechnic University Public Relations Ambassador

 

'93 Daejeon Expo Alumni Association Secretary

 

Break News/One Daily News Editorial Advisor

 

Former Daejeon Tourism Organization Board of Directors Chairman

 

*You can see more articles by searching for Solhyang Kim Jong-tae on Naver.

 


원본 기사 보기:브레이크뉴스대전충청

기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고
광고