인도를 여행하는 한국 사람에게 바라나시는 극단적으로 다가오는 것 같다. 첫째는 그 특별한 무엇을 느끼려는 부류이고, 둘째는 일종의 극한 경험을 해냈다는 도전 의식이다. 인도의 여행 사이트나 전문가 칼럼을 보면 반드시 방문해야 할 여행지에는 들어있지 않다. 즉 바라나시가 유명 관광지는 아니라는 의미이다. 바라나시를 방문하고 싶은 한국인이 유별나다.
실제 바라나시는 인도의 어떤 도시보다 더 혼란스럽다. “가장 인도 같은 인도”라 한다. 인도에서 조금 살아온 나도 적응이 안 된다. 그렇지만 찬찬히 바라다보면 그 속에도 질서가 있다. 다만 우리에게 익숙하지 않을 뿐이다. 엉켜져 있는 실타래가 아주 천천히 풀려져 가는 느낌처럼.
종교는 믿음이고, 과학은 사실을 본다. 종교 얘기를 하려는 것이 아니고, 바라나시 얘기를 시작하기 위함이다. 바라나시는 생긴지 3천년 이상 된 매우 오래된 도시이다. 지금도 활력이 넘친다. 역사적으로 이런 도시는 많지 않다. 과거에 흥했지만 지금은 사라진 도시들이 더 많다. 바라나시가 뭔가 사람을 끌어당기는 힘이 있기 때문이 아닐까?
잠시 2,600년 전으로 돌아간다. 그 당시 바라나시는 인도에서 드물게 상업이 발달했던 곳이다. 부를 축적한 상인들은 신흥세력으로 그들의 영역을 확대해 나간다. 그러면서 그들은 고대 인도에서부터 뿌리 깊게 자리 잡은 카스트 제도에 대한 불만도 커져 갔다.
카스트는 그들이 하는 역할(직업)에 의해 구별된다. 신에게 제사를 지내는 사제계급인 브라만, 나라를 통치하고 지키는 크샤트리아, 상업과 농업을 영위하는 바이샤, 천민계급인 수드라. 그리고 이런 카스트에도 들지 못하는 불가촉 천민(달리트)이 있다.
당시 카스트 제도를 개혁하고자 나선 다양한 흐름이 있었다. 일종의 개혁 운동으로 사문이라고 한다. 이 가운데 지금까지 남아 있는 것은 불교와 자이나교 뿐이다. 불교는 인도 본토에서 아쉽게도 사실상 사라졌고, 자이나교는 소수이지만 명맥을 유지하고 있다.
이러한 운동의 중심 지역이 바라나시였다. 모든 인간의 평등을 주장하는 불교와 자이나교는 신흥 상인계급과 민중의 후원을 받으면서 성장했다. 불교의 4대 성지 가운데 한 곳인 사르나트(녹야원)이 바라나시 외곽에 자리 잡고 있다. 역시 자이나교 성지도 이곳에 있다.
하지만 지금은 힌두교 최대 성지로 자리 잡고 있다. 고대부터 바라나시는 많은 수행자들이 찾아오는 지역이다. 영적으로 효험이 컸기 때문일 것이라고 한다. 지금도 고행을 불사하는 많은 힌두교 수행자들이 찾아온다. 길거리를 걷다 보면 어렵지 않게 만날 수 있다.
범신론인 힌두교에는 3대 신이 있다. 브라흐마 비슈누시바가 있는데, 인도 사람은 시바를 가장 사랑한다. 시바는 파괴의 신이다. 파괴는 곧 창조를 의미한다. 이 바라나시가 ‘시바의 도시’로 불린다. 바라나시에는 거대한 갠지스강이 흐른다. 이 갠지스강은 천상에서 시바의 머리카락을 타고 내려왔다고 전해진다. 갠지스 강은 ‘풍요의 여신’이다. 그래서 힌두교 신자라면 평생 동안 한 번은 이곳에 와서 갠지스 강에 몸을 담가 축원을 하고자 한다.
종합대학인 바라나시 대학에서 가장 유명한 학과는 힌두교를 연구하는 과이다. 불교 성지인 사르나트에는 인도 정부가 지원하는 불교대학이 있다. 이들 모두 입학하고 공부하는데 경쟁이 치열하다. 인도의 젊은 종교인과 학자가 이곳에서 양성되고 있음을 알 수 있다.
바라나시 골목은 지금도 산 자와 죽은 자가 수시로 만난다. 바라나시에 와서 죽을 날을 기다리는 사람이 엄청 많다. 인도는 장례를 하루에 다 마친다. 즉 사망하고 그 다음 날 화장하는 것으로 마무리한다. 그래서 관을 쓰지도 않는다. 그냥 시신을 천에 싸서 들 것에 매고, 좁은 골목길을 행진한다. 강가 화장터로 향하는 길이다. 수천년 전이나 지금도 장례 의식은 똑같다.
갠지스 강 유역의 화장터에는 1년 내내 불이 꺼지지 않는다. 삶과 죽음이 공존하는 모습이다. 이것을 보고 있으라면 누구라도 엄숙해지고, 진솔해질 수밖에 없다. 이렇게 바라나시의 영적 흐름은 흘러왔고 앞으로 계속 흘러갈 것이다. cowboy1616@naver.com
*필자/조석용
본지 인도 통신원. 칼럼니스트. 한국어 교원. 오랜 공직생활을 마치고 지금은 인도 뉴델리의 학교에서 한국어를 가르치고 있다
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
[Indian local report] Varanasi, the greatest Hindu holy place, where spiritual flow flows <Varanasi Story-1>
-Jo Seok-yong, India correspondent for this newspaper
Varanasi seems to be extremely appealing to Koreans traveling to India. First, there are those who want to feel something special, and second, there is a sense of challenge that they have experienced something extreme. If you look at Indian travel sites or expert columns, it is not included in the must-visit tourist destinations. In other words, Varanasi is not a famous tourist destination. There are a lot of Koreans who want to visit Varanasi.
In reality, Varanasi is more chaotic than any other city in India. It is said to be “the most India-like India.” Even I, who have lived in India for a while, have a hard time adjusting. However, if you look closely, there is order in it. It is just that it is not familiar to us. It is like a tangled thread slowly unraveling.
Religion is faith, and science sees facts. I am not going to talk about religion, but to start talking about Varanasi. Varanasi is a very old city that has been around for over 3,000 years. It is still vibrant. Historically, there are not many cities like this. There are more cities that flourished in the past but have now disappeared. Isn’t it because Varanasi has a power that attracts people?
Let’s go back 2,600 years ago. At that time, Varanasi was a rare place in India where commerce developed. Merchants who accumulated wealth expanded their territory as a new power. As they did, they also grew dissatisfied with the caste system that had been deeply rooted in ancient India.
Castes are distinguished by their roles (occupations). Brahmins, the priestly class who perform sacrifices to gods, Kshatriyas, who rule and protect the country, Vaishyas, who engage in commerce and agriculture, and Shudras, the lowest class. And there are the untouchables (Dalits) who are not included in these castes.
At that time, there were various movements that attempted to reform the caste system. They were a kind of reform movement called Samana. Of these, only Buddhism and Jainism remain to this day. Buddhism has unfortunately virtually disappeared from mainland India, while Jainism, although a minority, still survives.
The center of this movement was Varanasi. Buddhism and Jainism, which advocate the equality of all human beings, grew with the support of the emerging merchant class and the common people. Sarnath (Deer Park), one of the four major Buddhist holy places, is located on the outskirts of Varanasi. Jainism is also located here.
However, it is now the largest Hindu holy place. Varanasi has been a place visited by many ascetics since ancient times. It is said that this is because it has great spiritual efficacy. Even now, many Hindu ascetics who do not hesitate to practice asceticism visit here. You can easily meet them while walking down the street.
Hinduism, which is pantheism, has three major gods. There are Brahma, Vishnu, and Shiva, and Indians love Shiva the most. Shiva is the god of destruction. Destruction means creation. This Varanasi is called the ‘City of Shiva.’ The great Ganges River flows through Varanasi. It is said that the Ganges River came down from heaven on Shiva’s hair. The Ganges River is the ‘goddess of abundance’. Therefore, Hindus want to come here once in their lives to bathe in the Ganges River and pray.
The most famous department at Varanasi University, a comprehensive university, is the department that studies Hinduism. There is a Buddhist university supported by the Indian government in Sarnath, a Buddhist holy place. Competition is fierce to enter and study here. You can see that young religious people and scholars in India are being raised here.
The alleys of Varanasi are still places where the living and the dead meet each other frequently. There are a lot of people who come to Varanasi and wait for the day they die. In India, funerals are all done in one day. In other words, they are cremated the next day after death. That is why they do not wear coffins. They just wrap the body in a cloth, tie it to a stretcher, and march through the narrow alleys. This is the path to the cremation grounds by the river. The funeral rituals are the same now as they were thousands of years ago.
The cremation grounds along the Ganges River are always lit all year round. This is a picture of life and death coexisting. Anyone who sees this cannot help but become solemn and sincere. This is how the spiritual flow of Varanasi has flowed and will continue to flow. cowboy1616@naver.com
*Author/Jo Seok-yong
Correspondent for this newspaper in India. Columnist. Korean language teacher. After a long career in public service, he now teaches Korean at a school in New Delhi, India.