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중동 아랍인들의 근현대 시기의 시대적 배경 및 집단 서방제국주의 국가들과의 관계

정길선 칼럼니스트 | 기사입력 2024/11/23 [01:36]

▲필자/ 정길선 박사     ©브레이크뉴스

아라비아인들은 7세기 첫 해외 정복 때부터 서유럽과 접촉하게 되었다. 아라비아인들은 서유럽, 특히 스페인 🇪🇦 과 시칠리아를 상당 기간 지배하였으며 다른 서유럽 국가들과도 군사, 외교 및 상업관계를 유지하였다. 아라비아의 무슬림들은 그들의 대학교에 유럽의 학생들을 받아들였다. 십자군 전쟁을 통하여 양측의 접촉도 있었다. 그러나 이와 같은 접촉으로 인해 아라비아인들로부터 많은 것을 배운 유럽인들은 유익했지만 아라비아인에게는 그다지 큰 영향을 갖지 못하였다. 한 동양학자의 지적대로 어떻게 보면 유럽과의 관계에 있어서 매우 형식적이거나 피상적이었으며 또는 일방적이었다고 말할 수 있으며 이는 아라비아의 생활과 문화에 영향을 거의 주지 못했다는 평가를 받고 있다. 중세 아라비아인들의 서유럽에 대한 관심 부족은 지리와 문학에서 여실히 반영되고 있다. 이슬람의 밝은 세계에 서유럽은 그다지 위협되는 존재도 아니고 배울 것도 없는 변방에 있는 어두운 미개와 야만의 세계로 간주되었다. 그러나 16세기 초부터 이슬람 세계와 서구와의 새로운 관계가 인식되었다.

 

유럽은 르네상스와 종교개혁을 통해 스스로 혁신하였으며, 특히 전쟁 기술에 있어 대단한 진보를 이룩했다. 봉건제도가 분해되면서 무역이 자유화되고 기업을 해방시켰다. 원자재를 대량 구매하고 값싼 노동력을 대량으로 고용하는 데 자본을 투자하는 기업가들이 출현하였다. 그들은 규정된 가격이 아닌 시장 가격으로 상품을 판매했다. 그러나 오스만투르크 제국은 자본주의 혁명을 경험하지 못했다. 유럽에서 원자재 구매가 증가하면서 가격도 같이 상승하였다. 밀, 양모, 구리 및 값비싼 금속 같은 상품은 점차 아랍이슬람 세계에서 고갈되었고 가격도 점차 상승하였다. 이 때 서구 제조업자들은 대량으로 생산된 제품을 오스만투르크 제국에 수출하여 현지 수공 제품보다 저렴하게 판매했다. 18세기 중반부터 19세기 중반까지 이 지역의 공예 산업은 거의 완전히 무너지는 과정이 시작되었다. 이는 경제적 침체에 들어간 것이다. 유럽에서 자본주의 경제 체제가 등장하면서 새로운 정치 제도와 과학적 방법이 채택되고 군사 기술이 크게 발전했다.

 

르네상스 시대 이후 유럽에서 가장 중요한 정치적 발전은 아마도 민족국가(Nation state)의 등장일 것이다. 민족국가는 민중의 자아 정체성과 충성의 초점이 된 하나의 정치적 단위였다. 이와는 달리 오스만투르크 제국은 17~19세기 중반에 응집력 있는 정치-문화적 단위가 되지 못했고 그 대신 서로 다른 종교와 인종 집단의 집성체로 남아 있었다. 르네상스에 의해 부활한 유럽의 교육과 과학 제도는 점차 비판을 싫어하고 남의 것을 모방하는 틀 속에 빠져 있는 오스만투르크 제국의 교육과 과학 제도를 능가하였다. 중세 때 위대한 과학자와 철학자들이 많은 업적을 발표한 것과는 다르게, 15세기 이후에는 업적들이 많이 나오지 못했다. 하지만 유럽에서는 코페르니쿠스, 베이컨, 갈릴레오 및 뉴턴과 같은 위대한 과학자들이 등장하였다. 유럽의 과학 혁명은 완전히 새로운 장치만을 이끈 것이 아니라 산업혁명의 길을 열어주었다. 또한 앞서 말한 것처럼 무기와 전쟁 기술을 바꿔주었다.

 

오스만투르크 제국의 극소수 지식인들만이 그들의 문명이 서양에 뒤처지기 시작한 것을 인식할 수 있었다. 또한 유럽에서는 중앙집권화의 강화로 확고하고 신뢰할 만한 정치 기구가 등장하여 서유럽은 그야말로 엄청난 팽창을 이룩하였다. 그리하여 20세기에는 전 세계가 유럽의 정치 · 경제 · 문화적 궤도 안으로 들어가야 했다. 아라비아 이슬람 세계에서 오스만투르크 제국은 겉으로 강한 모습을 보였기 때문에 사회 질서가 쇠락한 점과 군사 독재 정치의 허약함이 가려져 있었다. 종교적 틀 안에서 도덕적 유대의 효력도 감소하고 있었다.

 

1566년 이후, 정부의 부패와 무질서는 경제적 후진성으로 이어졌다. 군대의 지배계층도 지식층도 경제적 변화에 관심을 두지 못하였다. 16세기 초에 유럽은 새로운 타입의 강력한 힘을 보여주기 시작했다. 먼저 프랑스인들은 오스만 인들과 공동의 적에 대항하는 동맹에 관하여 협상을 시작했다. 프랑스는 동맹 협정을 노련한 외교력을 발휘하여 오스만투르크 지역 내 프랑스 무역업자들에게 특정한 권리와 특권을 부여하는 무역 협정으로 전환시켰다. 또한 프랑스의 대외적 활동은 급속히 발전하여 시리아와 이집트에도 무역-영사단을 설치하기에 이르렀다. 프랑스에 뒤이어 영국과 네덜란드, 기타 유럽 국가들도 들어왔다.

 

17~18세기 동안, 유럽의 대외 무역은 꾸준히 성장하여 자국 영사의 보호 아래 시리아와 이집트 항구들 그리고 기타 도시에 무역업자들의 거주지가 마련되었다. 18세기에 이집트가 참여한 동양의 향신료와 실크 무역은 영국과 네덜란드의 손에 대양의 교역로가 좌우되면서 점점 감소하게 됐다. 프랑스인들의 이집트 통치는 비록 3년 만에 끝이 났으나 상당한 의미가 있었다. 서구가 큰 경제 · 사회 · 문화적 중요성을 가지고 아라비아 세계에 직접적으로 개입하는 시대를 열게 된 것이다. 프랑스 군대는 속으로는 문화적 착취, 겉으로는 부흥이란 도구로 무장되어 있었다. 프랑스가 손쉽게 승리하면서 그동안 도전이 불가능하리라 생각했던 이슬람의 우월성에 대한 환상을 파괴하게 되자 새로운 관계 설정이라는 중대한 재조정 문제가 제기되었다. 그래서 발생된 심리적 혼란은 아직도 해결되지 않았다고 한다. 프랑스의 점령에 대하여 이집트 출신으로 이슬람 역사학자인 알 자바르티(al-Jabarti)는 이집트가 당한 충격과 프랑스와 이집트 사이의 힘의 차이를 느끼며 그 도전에 맞서려는 이집트 통치자들의 무력감을 생생하고도 자세히 기록했다.

 

프랑스가 철수하고 나서 이어진 무정부 상태는 1803년 발칸 지역 알바니아 출신이며, 오스만투르크 제국의 장교였던 무함마드 알리의 등장으로 종결되었다. 그는 새로운 이집트의 통치자가 되는 것에 성공하였다. 비록 이집트의 독립과 영토를 확장하려는 그의 노력은 좌절되었지만 그 나름대로 개혁 프로그램을 실시하기 시작했다. 특히 군사 분야에서 새로운 유럽형 군대를 보유하고자 경제 및 교육에서의 야심 찬 계획에 착수하였다. 산업화 정책은 실패하였으나 농업을 합리적으로 확장하는 등 봉건제도를 이집트와 시리아에서 붕괴시키기 시작했다. 신학교를 설립하고 이곳에 유럽의 교사들을 초청했다. 서구의 도서 번역을 지원하였고 장기 계획의 일환으로 유럽에 최초로 유학단을 파견했다. 면화 경작을 늘려 영국 등 서유럽과의 경제적 유대를 강화시켰다. 국내는 물론 해외 유학단의 교육을 통해 알려진 유럽의 언어와 문화들이 퍼지면서 전통적 견해는 새 문화와 견해에 충격을 받을 수밖에 없었다. 무함마드 알리 스스로 터키어를 구사하는 오스만투르크의 인물이지 아라비아 인이 아니었다. 그러나 그의 아들, 이브라힘은 아라비아어로 말하고 아라비아 제국의 존립에 대해 걱정했다.

 

시리아는 1840년 무함마드 알리 군대의 철수 이후 오스만투르크 제국에 복귀하였다. 하지만 봉건제도를 파괴하고 중앙 집권화 된 행정체제로 대체하는 일은 오스만투르크 제국의 후원 하에 계속되었다. 오스만투르크 제국의 개혁은 중앙집권화의 척도를 증가시켰다. 지방은 더 이상 군 파샤(Military Pashas)가 보유한 봉토가 아니었으며, 행정 구역은 중앙정부 관리들이 관리했다. 지주 계층은 봉건 제도상의 특권과 법의 집행력은 탈취 당했더라도 사회 · 경제적 우월성은 보유했으며 경제 및 행정 분야에서 지배 계층으로 남아 있었다. 한편 유럽의 경제 활동은 새로운 국면에 돌입했다. 유럽인들은 더 이상 무역에 크게 매달리지 않았다. 자원과 서비스, 특히 통신의 개발과 통제에 관심을 가졌다. 바스코 다 가마 시대부터 유럽은 무역이든, 전쟁이든, 인도를 접근할 때 희망봉을 경유했다. 그러나 나폴레옹의 이집트 원정은 새로운 가능성을 제시했다. 계절풍의 영향을 받지 않는 증기선의 출현으로 현실화될 수 있었다.

 

유럽의 선박들은 인도의 제품을 수세기 동안 홍해와 걸프 만을 관통하여 바스라, 제다, 수에즈 시장으로 가져갔다. 영국 회사들은 인도에서 바스라와 수에즈까지 선박 운송 업무를 했다. 그 운항의 안전을 위해 영국과 인도의 해군이 아라비아 해에서 해적 행위를 진압하고 동시에 석탄 공급 항구와 전략적 감시소들을 획득하였다. 영국은 이 지역에서 자신의 정치적 패권을 확립시켰다. 1869년 11월 17일 역사적인 수에즈 운하의 개통으로 이집트는 이집트-홍해 루트가 복원되면서 요충지임을 다시 확인했지만 영국이 이집트에 대한 관심을 더욱 갖게 만든 사건이기도 했다. 아라비아 지역에서 통신의 발달은 더 지지부진했으며 시기도 늦었다. 프랑스는 시리아에서 도로와 철도를 건설했고, 터키는 다마스쿠스와 메디나를 잇는 히자즈(현재 사우디아라비아 서남부)철도 건설에 공헌했다. 또 독일이 바그다드 철도를 1914년에 대부분 완성하는 등 이 지역에서 항구, 교량, 운하, 전신 및 기타 서비스 분야가 발전했다. 이러한 방대한 개발은 본질적으로 운송에 관심을 둔 것이었다. 경유하는 국가들에게는 제한된 이익이 주어졌다. lukybaby7@gmail.com

 

*필자/ 정길선. 

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.

 

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

 

The Modern and Contemporary Background of Middle Eastern Arabs and Their Relationships with Western Imperialist Countries

 

- Jeong Gil-seon Columnist

 

The Arabs came into contact with Western Europe since their first overseas conquest in the 7th century. The Arabs ruled Western Europe, especially Spain 🇪🇦 and Sicily, for a considerable period of time, and maintained military, diplomatic, and commercial relations with other Western European countries. The Muslims of Arabia accepted European students into their universities. There was also contact between the two sides through the Crusades. However, although the Europeans learned a lot from the Arabs through this contact, it did not have much of an impact on the Arabs. As one Orientalist pointed out, in some ways, it can be said that their relationship with Europe was very formal, superficial, or one-sided, and this is evaluated as having had little influence on Arabian life and culture. The lack of interest in Western Europe by the medieval Arabs is clearly reflected in their geography and literature. In the bright world of Islam, Western Europe was regarded as a dark, uncivilized and barbaric world on the outskirts that was neither a threat nor something to learn from. However, from the early 16th century, a new relationship between the Islamic world and the West was recognized.

 

Europe had revolutionized itself through the Renaissance and the Reformation, and had made great progress, especially in the technology of war. As the feudal system disintegrated, trade was liberalized and corporations were liberated. Entrepreneurs emerged who invested their capital in purchasing raw materials in large quantities and hiring cheap labor in large quantities. They sold their goods at market prices rather than at regulated prices. However, the Ottoman Empire did not experience a capitalist revolution. As the purchase of raw materials from Europe increased, so did their prices. Commodities such as wheat, wool, copper, and precious metals gradually became depleted in the Arab Islamic world, and their prices gradually increased. At this time, Western manufacturers exported their mass-produced products to the Ottoman Empire, selling them at a lower price than local handcrafts. From the mid-18th to the mid-19th century, the craft industries in the region began to collapse almost completely. This was an economic downturn. As the capitalist economic system emerged in Europe, new political systems and scientific methods were adopted, and military technology developed greatly.

 

The most important political development in Europe since the Renaissance was probably the emergence of the nation state, a political unit that became the focus of the people’s self-identity and loyalty. In contrast, the Ottoman Empire failed to become a cohesive political and cultural unit from the 17th to the mid-19th centuries, remaining instead an amalgam of different religious and ethnic groups. The European educational and scientific institutions revived by the Renaissance gradually surpassed those of the Ottoman Empire, which was increasingly averse to criticism and mired in imitation. Unlike the great scientists and philosophers of the Middle Ages, there were not many achievements after the 15th century. However, great scientists such as Copernicus, Bacon, Galileo, and Newton emerged in Europe. The scientific revolution in Europe not only led to completely new devices, but also paved the way for the Industrial Revolution. It also changed weapons and warfare techniques, as mentioned above. Only a small number of intellectuals in the Ottoman Empire were able to recognize that their civilization was beginning to lag behind the West. In addition, the strengthening of centralization in Europe gave rise to solid and reliable political institutions, which in turn led to the enormous expansion of Western Europe. Thus, in the 20th century, the entire world had to enter the political, economic, and cultural orbit of Europe. In the Arabian Islamic world, the outward appearance of the Ottoman Empire masked the decline of social order and the weakness of military dictatorship. The effectiveness of moral bonds within the religious framework was also diminishing. After 1566, corruption and disorder in government led to economic backwardness. Neither the ruling class of the military nor the intellectuals were interested in economic change. In the early 16th century, Europe began to show a new type of powerful force. First, the French began to negotiate with the Ottomans for an alliance against a common enemy. France used her skillful diplomacy to transform the alliance agreement into a trade agreement granting certain rights and privileges to French traders in the Ottoman territories. In addition, France's foreign activities developed rapidly, leading to the establishment of trade-consulates in Syria and Egypt. Following France, Britain, the Netherlands, and other European countries entered. During the 17th and 18th centuries, European foreign trade grew steadily, and traders established residences in Syrian and Egyptian ports and other cities under the protection of their own consuls. In the 18th century, the oriental spice and silk trade, in which Egypt had participated, gradually declined as the oceanic trade routes fell into the hands of Britain and the Netherlands. Although French rule in Egypt lasted only three years, it was significant. It opened an era in which the West directly intervened in the Arabian world with great economic, social, and cultural significance. The French army was armed with tools of cultural exploitation and revival. The easy victory of France shattered the illusion of Islamic superiority that had been thought to be uncontestable, and the important question of re-establishing a new relationship arose. It is said that the psychological confusion that arose as a result has not yet been resolved. Regarding the French occupation, the Egyptian-born Islamic historian al-Jabarti vividly and in detail described the shock to Egypt and the helplessness of the Egyptian rulers who felt the difference in power between France and Egypt and tried to face the challenge. The anarchy that followed the French withdrawal ended in 1803 with the emergence of Muhammad Ali, a Balkan Albanian-born officer in the Ottoman Empire. He succeeded in becoming the new ruler of Egypt. Although his efforts to expand Egypt’s independence and territory were frustrated, he began to implement his own reform program. In particular, in the military, he set about developing an ambitious plan for the economy and education in order to have a new European-style army. Although his industrialization policy failed, he began to collapse the feudal system in Egypt and Syria by rationally expanding agriculture. He established seminaries and invited European teachers to the area. He supported the translation of Western books and sent the first study group to Europe as part of a long-term plan. He increased cotton cultivation and strengthened economic ties with Western Europe, including Britain. As European languages ​​and cultures became known through education by study groups both domestically and abroad, traditional views could not help but be shocked by the new culture and views. Muhammad Ali himself was an Ottoman Turk who spoke Turkish, not an Arab. However, his son, Ibrahim, spoke Arabic and worried about the survival of the Arabian Empire.

 

Syria returned to the Ottoman Empire after the withdrawal of Muhammad Ali's forces in 1840. However, the destruction of the feudal system and its replacement with a centralized administrative system continued under the auspices of the Ottoman Empire. The reforms of the Ottoman Empire increased the level of centralization. Provinces were no longer fiefs held by Military Pashas, ​​and administrative districts were administered by central government officials. The landed class, although stripped of its feudal privileges and the power to enforce the law, retained its social and economic superiority and remained the dominant class in economic and administrative affairs. Meanwhile, European economic activity entered a new phase. Europeans were no longer so dependent on trade. They were interested in the development and control of resources and services, especially communications. Since the time of Vasco da Gama, Europe had approached India via the Cape of Good Hope, whether for trade or war. But Napoleon's expedition to Egypt presented a new possibility. The advent of steamships, unaffected by the monsoon winds, made it possible. European ships had been transporting Indian products through the Red Sea and the Gulf for centuries to the markets of Basra, Jeddah, and Suez. British companies operated ships from India to Basra and Suez. To ensure the safety of their passage, the British and Indian navies suppressed piracy in the Arabian Sea while at the same time acquiring coaling ports and strategic watchtowers. Britain established its political hegemony in the region. The opening of the historic Suez Canal on November 17, 1869, reaffirmed Egypt's position as a strategic point, restoring the Egypt-Red Sea route, but also heightened Britain's interest in Egypt. Communications in the Arabian region were more sluggish and delayed. France built roads and railways in Syria, and Turkey contributed to the construction of the Hijaz (now southwestern Saudi Arabia) Railway linking Damascus and Medina. In addition, Germany completed most of the Baghdad Railway by 1914, and ports, bridges, canals, telegraphs, and other services developed in the region. These massive developments were essentially focused on transportation. Limited benefits were given to transit countries. lukybaby7@gmail.com

 

*Author/ Gil-seon Jeong.

 

 

Novatopos member, historian, paleoanthropologist, columnist, and research professor at the Institute of Eurasian Paleoanthropology, Russian Academy of Sciences.

 

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수

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