춘추시대 오(吳), 월(越)은 스스로는 황제 후손을 주장하였다고 전해지고 있다. 현재 오나라는 주나라 희성(姬姓), 월나라는 하나라 사성(姒姓)으로 정의된다고 하였다. 사마천은 <사기-월왕구천세가>에서 월나라 국성은 사(姒)씨로서 하 왕조에서 나왔다고 한다. 실제로 그 기록은 있다. 그리고 <사기-정의>에 의하면 중시조인 무여(無余)가 주나라에 의해 책봉 받았다는 기록이 있다.
나는 사서를 중시하고 있다. 그렇지만 사서를 100% 옳다고 여기지는 않고 있다. 이는 교차 검증이 필요한 부분들이 상당히 많고 사서에 관한 내용들이 대부분 통일 왕조에 의해 서술된 부분이 많아 당시의 기록에 통일 왕조 입장을 대변해주는 경우가 존재한다.
위와 같은 내용에 대해 서술하는 이유는 하북성 출신이자 동이족 후예로 추정되는 남월 시조 조타의 예도 있기 때문이다. 게다가 알에서 태어난 백월의 난생설화도 있으며 여족(黎族), 묘족(苗族)의 예에서 찾아볼 수 있듯이 이들도 동이족일 가능성이 높다고 판단된다. 이는 越이라고 하는 민족 자체가 난생설화에서 배출된 훙 브엉(雄王)의 후예들이기 때문이다. 게다가 이들 월인들의 언어도 중원과 완전히 다르다 하였다.
월나라 왕성은 고(顧)씨인데 중국에서 “구(Gu)" 로 발음되므로 구(句)씨로 나타고 있다. 중국의 발음 체계는 고대와 현재가 차이가 있는데 베트남에서도 한국과 마찬가지로 고(顧)씨로 나타난다. 그러한 연유로 인하여 월왕 구천은 고천(顧踐)이 될 수 있는 것이다. 여기에서 또 하나 의문이 있는 것이 월나라 시조 무여가 하나라 6대왕 소강의 서자라는 것이다.
소강이 어떠한 인물인지 검토해보니 소강(少康)은 하나라의 6대 군주이며 상의 아들이며 후예(后羿)에 의해 왕위에 즉위했던 것으로 서술되어 있다. 여기서 나타나는 후예(后羿)에 대해 찾아보니 여러 기록들이 존재하고 있었는데 이에 대한 정리는 다음과 같다.
1. <회남자(淮南子)>, <산해경(山海經)> 등의 문헌에는 대예사일(大羿射日)이라 불리는 다음과 같은 신화가 등장한다. 요(堯) 재위 때 열 개의 해가 떠올라 곡식과 초목을 살라버려 백성들이 먹을 것이 없었고, 알유, 착치, 구영, 대풍, 파사, 봉희가 백성들에게 해를 끼쳤다. 요의 부림을 받은 예는 열 개의 해를 쏘아 아홉을 맞추고, 여섯 야수를 모두 제거했다.
2. 서왕모의 불사약을 훔쳐 달아난 항아(姮娥 혹은 상아) 설화에서, 항아의 남편 이름도 예(羿)이다. 예와 항아는 본디 천신이었고, 인간이 되어 천계에서 추방당하였는데, 그 이유가 상제의 아홉 아들인 태양을 쏘았기 때문이다.
3. 하백(河伯)의 한 쪽 눈을 활로 쏘고, 하백의 부인이었던 낙빈(洛嬪)을 아내로 맞이했다 한다.
그리고 <춘추좌씨전> 양공 4년 조에서 위장자(魏莊子)가 주군 진 도공에게 간언한 말에 후예 설화가 나타난다. 이에 따르면 후예의 일생은 다음과 같다.
“예는 본디 유궁씨(有窮氏)의 임금이며, 소강 즉위 전 하나라가 쇠약한 틈을 타 하후 상을 죽이고 왕위를 찬탈했다. 그러나 활 솜씨를 믿고 정사를 보지 않고 사냥에만 빠졌으며, 어진 신하를 버리고 한착(寒浞)을 재상으로 삼았다. 한착은 예가 사냥하도록 조장하고 예의 국민들을 모두 장악하였다. 예는 권세를 잃고, 한착에게 장악당한 국민들에게 삶아 죽임을 당했다. 예의 아들에게 삶은 예를 먹이니 아들은 자살했다.”
그리고 <논어-헌문편> 에 나오는 “활을 잘 쏘는 후예” 는 이 후예(后羿)로 여겨지고 있다. 이러한 기록들을 전체적으로 조합해 봤을 때 공통적으로 나타나는 부분은 활을 잘 쏜다는 기사다. 당시 고대 민족으로써 활을 잘 쏘는 민족은 중원세계에서 동이족(東夷族)이 유일하다. 이러한 기록에서 나타나는 연관성은 월나라가 동이족에 의해 건국되었을 가능성을 재기해본다.
*필자/ 정길선.
노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
The Connection between the Dongyi Tribe of Wu and Yue in China
Columnist Jeong Gil-seon
It is said that Wu and Yue during the Spring and Autumn Period claimed to be descendants of the emperor. Currently, Wu is defined as the Ji surname of Zhou, and Yue is defined as the Sa surname of Xia. In his <Records of the Grand Historian - Records of the Kings of Yue>, Sima Qian states that the surname of Yue was Sa and came from the Xia Dynasty. There is actually a record of this. And according to <Records of the Grand Historian - Records of the Kings of Yue>, there is a record that the founding ancestor, Wu Yu, was crowned by the Zhou Dynasty.
I value historical records. However, I do not consider historical records to be 100% correct. There are many parts that require cross-checking, and most of the contents of historical records were written by the unified dynasty, so there are cases where the records of the time represent the position of the unified dynasty.
The reason for describing the above content is because there is also the example of Jo Tuo, the founder of Nanyue, who is from Hebei Province and is believed to be a descendant of the Dongyi people. In addition, there is also the story of Baiyue being born from an egg, and as can be seen in the examples of the Li and Miao people, it is highly likely that they are also Dongyi people. This is because the Yue people themselves are descendants of Hung Vuong, who is from the story of being born from an egg. Furthermore, it is said that the language of these Yue people is completely different from that of the Central Plains. The royal family of Yue was Gu (顧), but it is pronounced as “Gu” in China, so it appears as Gu (句). The pronunciation system of China differs between ancient and modern times, and in Vietnam, just like in Korea, it appears as Gu (顧). For this reason, the king of Yue, Goujian, could be Goujian (顧踐). Another question here is that the founder of Yue, Muyeo, was the illegitimate son of the 6th king of Xia, Xiao Kang.
After examining who Xiao Kang was, it is written that Xiao Kang (少康) was the 6th king of Xia, the son of Shang, and ascended to the throne by Hou Yi (后羿). When I looked into Hou Yi (后羿) who appears here, I found several records, which are summarized as follows:
1. In literature such as <Huainanzi (淮南子)> and <Shan Hai Jing (山海經)>, there is a person called Da Ye Shi Yi (大羿射日) called The same myth appears. During the reign of Yao, ten suns rose and burned the crops and plants, leaving the people with nothing to eat. Alyu, Chakchi, Jiuying, Daepung, Pasah, and Bonghee harmed the people. Ye, who was under Yao's command, shot ten suns and hit nine, and killed all six beasts.
2. In the story of Xiang'e (姮娥 or Chang'e) who stole the elixir of immortality from the Queen Mother of the West, Xiang'e's husband's name is also Ye. Ye and Xiang'e were originally celestial gods, but were banished from heaven after becoming humans because they shot the sun, the ninth son of the Supreme Emperor.
3. It is said that he shot one of the eyes of the River God (河伯) with an arrow and took Luo Bin (洛嬪), the wife of the River God, as his wife.
And in the 4th year of the reign of Duke Yang of the Spring and Autumn Annals of Zuo, Wei Zhuangzi (魏莊子) is mentioned as the lord The story of Hou Ye appears in the words of advice to Jin Do-gong. According to this, Hou Ye’s life is as follows.
“Ye was originally the king of the Yougong clan (有窮氏), and before Xiaogang ascended to the throne, he took advantage of the weakness of Xia Lao to kill Xiahou Shang and usurped the throne. However, he trusted his archery skills and did not attend to state affairs, but only focused on hunting. He abandoned his virtuous ministers and made Han Zhu (寒浞) his prime minister. Han Zhu encouraged Ye to hunt and took control of all the people of Ye. Ye lost his power and was boiled to death by the people controlled by Han Zhu. Ye fed boiled Ye to his son, who committed suicide.”
And the “good archer Hou Ye” in the Analects of Confucius (后羿) is believed to be this Hou Ye (后羿). When these records are combined as a whole, the common part that appears is the article about him being good at archery. At that time, the only ancient people in the Central Plains who were good at archery were the Dongyi people. The connection shown in these records suggests the possibility that the Yue state was founded by the Dongyi people.