광고

2024부산비엔날레, 13만 6천5백여명 관람...65일간의 전시 마무리

배종태 기자 | 기사입력 2024/10/22 [12:22]

 

▲ 베라 메이(Vera Mey)와 필립 피로트(Philippe Pirotte) 공동 전시감독이 지난 8월 개막식에서 전시 주제 및 배경에 대해 설명하고 있다. (C) 배종태 기자

 

[브레이크뉴스=배종태 기자] 2024부산비엔날레가 관람객 136,540명의 방문을 기록하며 20일 65일간의 전시를 마무리했다.

 

부산비엔날레는 '어둠에서 보기(Seeing in the Dark)'를 주제로 36개국 62작가/팀(78명)의 349작품을 선보이며, 부산현대미술관과 부산근현대역사관, 한성1918과 초량재에서 진행됐다. 이번 전시는 어두운 과거와 현실을 담아낸 탄탄한 전시 구성으로 ‘비엔날레답다’라는 평가를 받았다.

 

부산비엔날레 최초로 공동 전시감독으로 임명된 베라 메이(Vera Mey)와 필립 피로트(Philippe Pirotte)는 ‘어둠’을 키워드로 과거의 어두웠던 역사, 혼란스러운 현재, 불확실한 미래를 나타내고자 했다고 설명했다.

 

두 감독은 '어둠에서 보기(Seeing in the Dark)'는 자본주의에 대한 저항, 식민지 시대에 대한 통찰, 민주주의에 대한 열망 등의 시대적 문제를 과감하게 드러내며, 비판의 장으로서 비엔날레의 본질을 잘 구현했다고 평가받았다.

 

이번 비엔날레의 최종 전시장소인 부산현대미술관과 과거 은행(한국은행)으로 사용되었던 부산근현대역사관과 한성1918, 2층 양옥집 초량재 등은 과거와 현재의 일상을 고스란히 간직한 장소로, 전시 주제를 충실히 반영한 전시 공간으로 거듭났다.

 

특히 초량재는 원도심 지역의 문화, 정체성을 간직한 비엔날레 특유의 ‘불온한 도발성’을 지닌 새로운 전시 공간으로 큰 주목을 받았다. 또한 오사카행 팬스타 크루즈 배 내부를 사용한 전시도 기획 방향과 부산의 지리적 특성을 잘 반영한 독특한 발상으로 기록될 수 있다.

 

베라 메이(Vera Mey)와 필립 피로트(Philippe Pirotte) 공동 전시감독이 한성1918에서 부산을 방문한 작가들과 소통하고 있다. (C) 배종태 기자

▲ 현대미술관에 전시된 작품을 관람객들이 작가의 설명을 들으며 작품을 감상하고 있다. (C) 배종태 기자

 

이번 전시의 또 다른 특징으로 다수의 아시아 국가를 비롯해 팔레스타인, 이란과 같은 중동 지역과 세네갈, 자메이카, 코트디부아르, 토고와 같은 아프리카의 나라 등 평소 접하기 어려웠던 국가와 도시들이 참여하면서 다양한 작품과 관점들이 공유되는 기회가 되었다.

 

더불어 저술가나 교사, 악기 제작자, 의사, 디제이, 다학제 연구자, 종교인 등 다양한 배경을 가진 작가들이 전시에 참여했다.

 

연계 프로그램 운영은 다양한 감각을 활용한 장르 확장과 함께 시각을 완전히 차단한 채로 진행되는 참여형 작품 프로그램은 매회 매진될 정도로 큰 호응을 얻었다.

 

또한, 생활용품을 활용하여 악기를 제작하는 워크숍과 전통 음식을 나누어 먹는 시간과 한성 1918에서는 작가들의 DJ 공연과 연주 등이 진행됐다.

 

이외에도, 부산을 방문한 작가들의 아티스트 토크와 워크숍 등 전시감독과 참여작가, 관객이 직접 소통하는 장이 이어졌다.

 

▲ 베라 메이(Vera Mey)와 필립 피로트(Philippe Pirotte) 공동전시 감독이 원도심 지역의 문화, 정체성을 간직한 비엔날레 특유의 ‘불온한 도발성’을 지닌 새로운 전시 공간인 초량재에서 작품 전시 배경을 설명하고 있다. (C)배종태 기자

 

▲ 부산현대미술관 전경 (C) 배종태 기자

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]이다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'.

 

The 2024 Busan Biennale ended its 65-day exhibition on the 20th, recording 136,540 visitors.

 

The Busan Biennale, themed 'Seeing in the Dark', showcased 349 works by 62 artists/teams (78 people) from 36 countries, and was held at the Busan Museum of Modern and Contemporary Art, the Busan Museum of Modern and Contemporary History, Hansung 1918, and Choryangjae. This exhibition was evaluated as 'biennale-worthy' for its solid exhibition composition that captures the dark past and reality.

 

Vera Mey and Philippe Pirotte, the first co-curators of the Busan Biennale, explained that they wanted to use ‘darkness’ as a keyword to represent the dark history of the past, the chaotic present, and the uncertain future.

 

The two directors were evaluated as having boldly revealed contemporary issues such as resistance to capitalism, insight into the colonial era, and aspirations for democracy through 'Seeing in the Dark', and as having well implemented the essence of the biennale as a place of criticism.

 

The final exhibition venue of this biennale, the Busan Museum of Modern and Contemporary Art, the Busan Museum of Modern and Contemporary History, which was formerly used as a bank (Bank of Korea), Hansung 1918, and the two-story Western-style house Choryangjae, are places that preserve the daily lives of the past and present, and have been reborn as exhibition spaces that faithfully reflect the exhibition theme.

 

In particular, Choryangjae has attracted much attention as a new exhibition space with the 'unsettling provocation' characteristic of the biennale that preserves the culture and identity of the downtown area. In addition, the exhibition using the interior of the Panstar Cruise ship to Osaka can be recorded as a unique idea that well reflects the planning direction and the geographical characteristics of Busan.

 

Another feature of this exhibition is that many Asian countries, as well as countries and cities in the Middle East such as Palestine and Iran, and African countries such as Senegal, Jamaica, Cote d'Ivoire, and Togo, which are usually difficult to access, participated, providing an opportunity to share diverse works and perspectives. In addition, artists with diverse backgrounds such as writers, teachers, instrument makers, doctors, DJs, multidisciplinary researchers, and religious figures participated in the exhibition.

 

Breaking down boundaries in everyday life through artistic experiences and audience communication using various senses.

 

The operation of the linked program was a great response to the point that every time it was sold out, along with the expansion of genres using various senses and participatory work programs that were conducted with completely blocked vision.

 

In addition, workshops on making instruments using household items, time to share traditional food, and DJ performances and performances by artists were held at Hansung 1918.

 

In addition, there were artist talks and workshops by artists who visited Busan, and there were opportunities for direct communication between the exhibition director, participating artists, and the audience.

 


원본 기사 보기:부산브레이크뉴스
기사제보 및 보도자료 119@breaknews.com
ⓒ 한국언론의 세대교체 브레이크뉴스 / 무단전재 및 재배포금지
 
  • 도배방지 이미지

광고
광고