중동의 가혹한 자연 조건 아래에서는 음식의 획득 방법은 그곳을 살아가는 인간의 최대 관심사인 것은 틀림없다. 인간과 가축의 공생이 절대적으로 필요한 생활형태로 보면 인간이 가축을 먹는 것에는 일정한 법칙이 불가결한 것이다. 따라서 신은 이것에 대해서 먹어도 좋은 것과 먹어서는 안 되는 것을 명시함과 동시에, 식육에 관한 다양한 규정을 명시하였다. <꾸란>에서는 죽은 고기, 피가 흐르는 것, 돼지고기, 알라 신 이 외의 이름으로 도살된 동물의 고기, 교살 당한 동물의 고기, 때려잡은 동물의 고기, 추락사한 동물의 고기, 야수가 먹고 남긴 고기, 게다가 도박에서 분배된 고기 등을 먹지 못하게 금지하고 있다. 이처럼 규정된 도살 법은 ‘알라의 이름으로 알라는 위대하다’라고 외치면서 예리한 칼을 사용하여 한 번에 경동맥과 숨통을 절개하는, 가장 고통을 주지 않고 도살하는 방법이다.
피를 먹는 것은 금지되나, 도살 후에 고기 속에 남아 있는 것은 예외이다. 포도주와 취하게 하는 음료는 정신에 악영향을 끼치는 약으로 생각하여 금지되고 있으나, 의료적으로 사용되는 것은 허용되었다. 약용식물(herbs)과 융합한 포도주는 중세 시대 무슬림 의사들이 마취제로 사용하였다. 초기 이슬람에서는 아라비아 인의 식습관을 기준으로 삼아 먹어도 되는 음식과 먹지 말아야 하는 음식을 구분하였다. 이에 한발리(Hanbali) 법학파의 창시자인 이븐 한발(Ibn Ḥanbal)은 예언자의 순나(Sunnah)에 수박을 먹은 전례가 없는 것으로 나타나기 때문에 수박을 먹지 말라고 했다. 일반적으로 썩은 고기를 먹는 동물들의 고기를 먹는 것이 음식으로 금지된다. 먹을 수 있는 음식은 할랄(ḥalāl)이라고 부른다. 육류고기는 의례에 따라서 도살된 동물의 살이면 허용 된다. 무슬림은 살육을 신성화하기 위해서 비스미 알라 알라 후 아크바르(Bismi-Allāh, Allāhu Akbar)라는 말을 하면서 도살하고, 단번에 목을 베어 숨통과 경정맥을 끊어버린다.
사냥감은 만약 총으로 쏘거나 사냥개가 죽은 동물을 물어올 때, 이 말을 했다면 할랄이다. 생선은 잡았을 때 살아 있으면 할랄이고 죽어 있으면 할랄이 아니다. 의례에 따른 도살이 불가능하다면 비(非) 할랄(non-halāl) 고기도 허용된다. 그리고 돼지고기와 같은 금지된 음식을 제공하는 ‘유대인이나 그리스도교도의 음식’을 피해야 한다. 어떠한 다른 선택이 없을 때는 필요에 의해 금지된 음식이 허용된다. 제2차 세계대전 때, 유럽군에 소속된 무슬림 출신 장병들은 다른 것이 공급될 수 없었기 때문에, 통조림 햄을 먹을 수밖에 없었다. 또한 이와 관련하여 하나의 사례가 있다. 1세기 전 인도에 주둔 중인 영국 군을 보위하던 무슬림 장병들이 세포이 반란(Sepoy Mutiny)을 일으켰는데 그것은 잘못 유포된 소문 때문이었다. 이에 무슬림 장병들은 돼지기름 덩이를 물어 뜯거나 총에 돼지기름을 발라야 된다는 것이었다.
실제로 모든 법률권위자들은 극한 상황에서 금지된 음식을 먹는 것을 인정하고 있다. 이는 필요에 따라 금지된 것을 가능하게 한다는 법적인 원리에 따라서 생존을 위해서 금지된 음식을 먹는 것은 허용된다. 이슬람에는 모든 일이 합리적이 되어야 한다는 계율이 있다. <하디스>에 의하면 식사의 집단주의가 강조되고 있는 것이 주목되고 있다. 따라서 친구와 친척 등의 집을 식사 때에 갑자기 방문해도 전혀 실례가 되지 않는다. 또한 식사에 초대를 받은 경우에는 대답을 머뭇거리는 것은 실례로 여기며, 오히려 단식 중에 먹지 못할 때도 기쁘게 참석해야 한다고 여기고 있다. 초대받지 않은 채 따라온 사람이라도 손님으로서 맞이하는 것이 보통이며 식사는 바스말라(Basmala), ‘알라의 이름으로 잘 먹겠습니다’로 시작하여, 알 함두 릴라히(Al Hamdu Lilahi), ‘알라를 찬양하며 잘 먹었습니다’로 끝내야 한다.
불결한 왼손을 사용해서는 안 되고 오른손의 엄지와 검지, 중지의 3개를 사용하여 먹는 것이 좋다고 보고 있다. 마루에 앉아서 먹을 때는, 될 수 있는 한 많은 사람이 식탁에 둘러서 앉을 수 있도록 우측 무릎을 세우고 한쪽 무릎을 붙인 상태로 먹어야 좋다. 또한 <하디스>에서는 과식과 사양하지 않는 태도를 경계하고 있는데 주인은 손님에 대해서 성심껏 권유하고, 음료 등을 돌려 마실 때에는 오른 쪽에 앉은 사람부터 돌리게 한다. 금 또는 은으로 만든 식기와 용기를 사용하는 사람은 지옥에 떨어진다고 생각했기 때문에, 전체로써 <하디스>는 초기 이슬람 시대의 검소하고 금욕적인 경향을 보여주고 있다. 더불어 가난한 사람에게 식사를 제공하는 선행은 속죄 행위와 관계가 있다. 이에 대한 일례로 맹세를 어긴 경우에는 10명의 가난한 사람에게, 또한 단식을 어긴 사람은 60명의 가난한 사람에게 식사를 제공해야만 한다.
*필자/ 정길선.
노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.
*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>
Islamic Halal and Dining Etiquette, Etiquette to Follow When Invited to an Arab Home
Columnist Jeong Gil-seon
Under the harsh natural conditions of the Middle East, the method of obtaining food is undoubtedly the greatest concern of the people living there. Considering that coexistence between humans and livestock is absolutely necessary, certain rules are essential for humans to eat livestock. Therefore, God specified what is good to eat and what is not, and also specified various regulations regarding meat. The Quran prohibits eating dead meat, bloody meat, pork, meat of animals slaughtered in the name of God other than Allah, meat of strangled animals, meat of animals killed by beasts, meat of animals that have fallen to their death, meat left behind by wild beasts, and meat distributed in gambling. The slaughter method prescribed in this way is the least painful method of slaughter, which involves shouting, “In the name of Allah, Allah is great,” while using a sharp knife to cut the carotid artery and windpipe in one go. Eating blood is prohibited, except for the blood that remains in the meat after slaughter. Wine and intoxicants are prohibited as they are considered to be drugs that have a negative effect on the mind, but their use for medical purposes is permitted. Wine mixed with herbs was used as an anesthetic by Muslim doctors in the Middle Ages. In early Islam, the food that could be eaten and the food that could not be eaten were distinguished based on the eating habits of the Arabians. Ibn Ḥanbal, the founder of the Hanbali school of jurisprudence, said that watermelon should not be eaten because the Prophet's Sunnah does not mention the eating of watermelon. In general, eating the meat of animals that eat carrion is prohibited as food. Food that can be eaten is called ḥalāl. Meat is permitted if it is the flesh of an animal that has been slaughtered according to the ritual. Muslims slaughter animals while saying Bismi-Allāh, Allāhu Akbar to sanctify the killing, and they sever the windpipe and jugular vein by cutting the head with one stroke.
If the game is shot with a gun or the hunting dog brings the dead animal back, it is halal if this is said. Fish is halal if it is alive when caught, and not halal if it is dead. If ritual slaughter is not possible, non-halal meat is also permitted. Also, ‘Jewish or Christian food’ that provides forbidden food such as pork should be avoided. When there is no other option, forbidden food is permitted out of necessity. During World War II, Muslim soldiers in the European army were forced to eat canned ham because they could not get anything else. There is also one case related to this. A century ago, Muslim soldiers guarding the British army stationed in India started the Sepoy Mutiny. It was due to a false rumor. Muslim soldiers were told to bite off chunks of lard or smear their guns with lard. In fact, all legal authorities recognize the eating of forbidden foods in extreme situations. This is because the legal principle that prohibition is possible when necessary allows eating forbidden foods for survival. Islam has a precept that everything must be rational. According to the Hadith, it is noteworthy that the collectivism of meals is emphasized. Therefore, it is not at all rude to suddenly visit the homes of friends and relatives during a meal. Also, if invited to a meal, it is considered rude to hesitate to answer, and it is considered rude to gladly attend even when you cannot eat during fasting. Even those who come without an invitation are usually welcomed as guests, and meals should begin with Basmala, “I will eat well in the name of Allah,” and end with Al Hamdu Lilahi, “I have eaten well in the praise of Allah.”
It is said that eating should not be done with the unclean left hand, but with the three fingers of the right hand: the thumb, index finger, and middle finger. When eating while sitting on the floor, it is best to eat with the right knee raised and one knee together so that as many people as possible can sit around the table. In addition, the Hadith warns against overeating and an attitude of not being polite, and the host should sincerely invite guests and, when sharing drinks, etc., start with the person sitting on the right. Since it was thought that those who used utensils and containers made of gold or silver would fall into hell, the Hadith as a whole shows the frugal and ascetic tendencies of the early Islamic period. In addition, the act of providing meals to the poor is related to an act of atonement. For example, if a person breaks his vow, he must provide food to 10 poor people, and if he breaks his fast, he must provide food to 60 poor people.